FAQ Matavfallsinsamling

Måste jag byta sopkärl trots att jag komposterar?

Ja. Det är lagkrav på att matavfall ska sorteras ut och samlas in för biologisk behandling. Sett ur ett helhetsperspektiv är det bäst att vi byter ut till samma typ av sopkärl för samtliga villahushåll, oavsett om du komposterar ditt matavfall eller ej.

När kommer mitt nya sopkärl?

Sopkärlen ställs ut succesivt under vår och försommar. Vi har inte någon exakt tidsplan utan meddelar på hemsidan samt i sociala kanaler var vi levererar för tillfället. Vi kan inte ge svar för någon specifik adress utan hänvisar till informationen på hemsidan.

När levereras elektronikboxen?

Elektronikboxen kommer att börja levereras från och med vecka 21. Du som får ditt kärl efter denna vecka får elboxen levererad inuti kärlet. Plocka ut denna och förvara inomhus och häng ut den på kärlet när du behöver tömning.

Du som redan fått ditt sopkärl utan elbox kommer att få denna levererad till din dörr innan sommaren.

Jag är inte på plats för att ta emot det nya sopkärlet, hur blir det då?

Vi ställer kärlet vid din fastighet i den mån vägen är framkomlig och körbar. Låt gärna en granne ha koll på om ditt kärl behöver dras undan. På kramfors.se/matavfall ser du i vilket område vi levererar just nu och om det är hos dig vi ställer ut för tillfället.

Måste jag lyfta över soporna till det nya kärlet?

När det nya kärlet levereras ber vi dig att lyfta över soporna till det nya kärlet, lägg avfallet osorterat i facket för restavfall. Du kommer inte att bli debiterad någon felsorteringsavgift för detta.

Om sopbilen är i antågande dagarna efter att du fått ditt kärl och du har väldigt mycket påsar i det gamla kärlet så kommer det gamla kärlet ändå att tömmas. Vi ber dig då att dra undan det nya kärlet från din hämtplats så att det blir tydligt från chauffören vilket kärl som ska tömmas hos dig.

Vad gäller för fritidshus?

Fritidshus räknas som ett en- och tvåbostadshus och samma sak gäller för dessa gällande kärl och leveransplan. Läs mer på vår informationssida för fritidshus.

Delar du kärl med andra i en samfällighet så finns information för dig på samma sida.

Det kommer inte att räcka med ett sopkärl, hur blir det då?

De allra flesta klarar sig med ett 240 liters sopkärl då förpackningarna sorterats ut och lämnats på en återvinningsstation. Anser du att du ändå inte får plats så beställer du ytterligare ett tvåfackskärl via vår e-tjänst, den hittar du här. Länk till annan webbplats.

Jag behöver låsa mitt sopkärl, är det möjligt?

De nya tvåfackskärlen kan inte förses med förmonterade lås. Vi har noga utrett möjligheten till att förmontera lås på dessa kärl och kommit till slutsatsen att det inte är möjligt. Du kan själv förse ditt kärl med ett lås. Instruktioner på förslag till montering av lås finns i denna PDF. Pdf, 727.3 kB, öppnas i nytt fönster.
När lås har monterats på kärlet är du själv ansvarig för att låsa upp och avlägsna kedjan när det är dags för sophämtning.

Ni som är del av en samfällighet och har trekantslås på era större kärl kommer att kunna behålla dessa även efter förändringen. De nya matavfallskärlen som placeras ut på dessa platser kommer också att kunna förses med trekantslås och samma trekantsnyckel används för att öppna dessa.

Varför finns det bara en storlek på kärlen?

Dessa tvåfackskärl tillverkas endast i denna storlek och vi ser att detta kärl fyller det behov som finns för utsortering av rest- och matavfall. Anledningen till varför det endast erbjuds en modell på kärl till villahushåll är för att det är det bästa ur ett helhetsperspektiv där vi slipper lagra och administrera flera olika typer av kärl och kärlbyten.

Mitt abonnemang är vilande, kommer jag också få ett sopkärl?

Nej. Vilande abonnemang tilldelas inte något nytt sopkärl. Det levereras vid den händelse att abonnemanget ställs på igen.

Vad gäller för verksamheter utan bemanning?

Dessa platser innefattar exempelvis fotbollsplaner, badplatser, grillplatser och andra publika platser som ofta drivs av föreningar. Där behöver ingen matavfallsinsamling ske och vi kommer därmed inte ställa ut något kärl för detta. Önskar ni ändå ha ett kärl för matavfall så kontaktar ni Kom in kundtjänst.

Vi har ett flerbostadshus och en verksamhet och kommer inte klara oss med tilldelat kärl

Använd vår e-tjäns Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.t för att ändra i ditt abonnemang eller ta kontakt med Kom in för att bli hänvisad rätt i denna fråga.

Jag fick inget startkit i mitt kärl / Det blev tömt i sopbilen

Nya startkit finns att hämta hos båda våra återvinningscentraler samt hos Kom in kundtjänst.