• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Spelifierat lärande

Det finns olika appar och program som använder sig av spel eller spelmekanismer för att stimulera och förbättra lärandet. Men går det att locka elever till lärande genom spel?

Det finns två skilda skilda men besläktade sätt att använda spel och spelmekanismer för lärande. Det ena: spelifierat lärande - gamification - är att använda mekanismer från spelvärlden, som poängsystem, rollfigurer eller klättringar till högre nivåer. Det kräver i sig inte bruk av spel, utan handlar om att tillföra undervisningen moment av tävling och stimulans. Betyg och guldstjärnor är också en slags spelifiering.

Den andra trenden är att utnyttja (kända) spel och spelmiljöer i skolan. Där behöver å andra sidan inte finnas spelifiering i form av tävlan eller poängjakt. Minecraft, spelad i edu-mode, är ett sådant exempel, en förflyttning av undervisningen till en välbekant och lättnavigerad virtuell miljö och utan hetsande tävlingsmoment, bara målet att uppfylla lärarens uppgifter.

Motivation är en av drivkrafterna bakom lärande och här ger vi några förslag på appar och program att testa om man vill arbeta med spelifierat lärande.

 

 

Quizlet

Här kan man träna språkutvecklande på ett roligt sätt. Det är kostnadsfritt, om du nöjer dig med basic nivå, men du behöver skapa ett konto.

Det du lägger in, ex glosor, kan eleverna öva på sex olika sätt. Flashcards, stava från bild eller ljud, matcha kortets fram- och baksida, test och gravity där man ska skriva det som står på kortet så snabbt man kan. Ett alternativ är tävling i grupp där eleverna måste samarbeta kring orden och dess betydelse.

Du kan även söka på andras färdiga material och använda detta. När du skapat eller hittat material som passar din undervisning bjuder du in eleverna med hjälp av en kod som de skriver in på sina enheter.

Quizlet är uppdelat på två ställen. Ett ställe där du skapar, sparar och hittar allt material www.quizlet.comlänk till annan webbplats, samt www.quizlet.com/livelänk till annan webbplats där eleverna loggar in med en kod som du delger dem för att komma just till en specifik materialsida.

Quizlet går att använda både för vuxna samt för lågstadieelever, det är dessutom oberoende av vilken enhet du har.

Quizlet finns både som app och som webbaserat program det finns lite olika funktioner beroende på om man använder appen eller webversionen.

Det här youtubeklippetlänk till annan webbplats ger en bra beskrivning om vad Quizlet är.

 

Course!

Course! är framtaget av Ådalsskolan och är ett frågespel som utgår ifrån kurser och kursmål.

Man loggar in med sitt Google eller Facebook konto.

Vill man lägga in egna frågor utifrån sina kurser så kontaktar man Ådalsskolan för mer information.

 

 

Kahoot

Digital frågesport. Du måste skapa ett konto men det är gratis.

Precis som i Quizlet så skapar du ditt material på en sida och leverna loggar in med hjälp av en kod som de får av dig, på en annan sida för att delta i spelet.

Du skapar materialet på www.getkahoot.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Eleverna deltar genom att logga in med kod på www.kahoot.itlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, eller så laddar man ner appen från Appstore eller Google Play.

Du kan välja att göra materialet synligt för andra lärare eller göra det privat för dig själv.

 

 

Minecraft

Minecraft finns både som app, nedladdningsbart spel samt som Education version i O365.

Minecraft är ett äventyrs- och byggspel. Spelet fokuserar på att låta spelaren utforska, omvandla och interagera med en dynamiskt genererad spelkarta byggt av kubikmeterstora block. Detta gör spelet användbart inom matematiken.

Förutom block innehåller spelkartan också växter, varelser och föremål. Spelarens aktiviteter i spelet inbegriper bland annat gruvarbete samt att bygga nya block och verktyg genom att samla på olika resurser som finns i spelet.

För att bygga en säng måste spelaren dels hugga ner ett träd men även finna fjädrar till en kudde.

Yngre elever kan med fördel på ett lustfyllt sätt arbeta med att bygga bokstäver och ord med hjälp av blocken .

 

Uppdaterad: 2017-05-09 Sidansvarig: Lars Näsholm

Kontakt

Kom in, kundtjänst
Tel: 0612-800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

Kontaktpersoner

ida.nordvall@kramfors.se

Tel: 0612 - 80402


linda.dahlkvist@kramfors.se

Tel: 0612 - 80077

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.