• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Text

Grundskola

Här beskriver Linda Dahlkvist IKT-pedagog hur hon arbetat med Flipped classroom

 

Jag brukar använda mig av ”flippade läxor” vilket innebär att jag vänder på lektionen, flippar. Läxan först, lektionen sedan! Det kan innebära att barnen har fått i läxa att se en film hemma och som vi sedan följer upp och diskuterar i skolan.

Jag brukar också göra egna filmer (skärminspelningar) med hjälp av Screen Cast O matic som är ett gratis skärminspelningsprogram och lynx där jag spelar in en genomgång. Denna film lägger jag sedan ut på its learning där barnen får i uppgift att titta på den. Vissa kan behöva se samma genomgång flera gånger och har då möjlighet till det hemma.

Vad blir då vinsten av detta? Jag tycker att man genom detta arbetssätt kan utnyttja lektionstiden effektivare och där du som lärare får mer tid till att förklara för eleverna, istället för att skicka hem en läxa där det förutsätts att det är föräldrarna som ska vara pedagoger. För de som inte har möjlighet, erbjuds naturligtvis tid i skolan till att se på dessa filmer.


Här beskriver Linda Fahlén grundskollärare på Skarpåkersskolan hur hon börjat arbeta med programmering i sin åk 3.

 

Efter föreläsningen om programmering med Linda Dahlkvist och Ida Nordvall inför skolstarten, så blev jag inspirerad att plocka fram ”programmeringspresenningarna” på skolan.

Jag valde att starta upp första lektionen i engelskan efter sommarlovet med repetition av färger, djur och siffror.

Jag gjorde fyra olika områden.

*Gångertabellen, sortera från det minsta till det största talet.

*Plussa ihop benen på olika djur, sortera från det minsta till största talet.

*Färger, sortera färgerna i alfabetiskordning.

*Djur, sortera djuren från det minsta till det största djuret.

Det blev en lyckad och uppskattad lektion. Eleverna tyckte att det var roligt och förstod ganska snabbt att de måste samarbeta för att lyckas med sin uppgift.


 

Här berättar Anna-Carin Åhlin som arbetar i en klass ett på Skarpåkersskolan om hur hon startade upp arbetet med programmering i sin klass.

Hemma hade jag skapat elevinloggningar och valt vilken kurs mina elever skulle få pröva på. Detta gjorde jag på sidan: www.code.org.länk till annan webbplats

Jag hade bestämt mig för att göra det i halvklass så att datorerna skulle räcka. De andra eleverna var och badade.

Vi började med att tillsammans se avsnitt nummer två i programserien ”Programmera mera” från UR . Sedan pratade vi om saker runt dem som är programmerade och till sist programmerade vi varandra i klassrummet med ritade bilder.

Efter rasten fick de var sitt inloggningskort för att logga in på Code.org.

De fick pröva på att logga in på Code.org, skriva in sin kod, leta efter sitt namn och sin figur för att komma in på datorerna. Inte så lätt!

När alla kommit in tittade vi på en instruktionsfilm. Den är på engelska men jag hade inget ljud utan berättade själv för dem.

Först fick de pröva på flera dragövningar för att träna sig på att koppla ihop koderna på rätt sätt.

Sedan var det dags att försöka få fågeln att ta sig till grisen. Ganska snabbt förstod de vilka pilar de skulle koppla ihop för att fågeln skulle gå rätt väg.

Tiden rusade iväg och innan vi viste ordet av var det dags för lunch.

Uppdaterad: 2017-10-20 Sidansvarig: Lars Näsholm

Kontakt

Kom in, kundtjänst
Tel: 0612 - 800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun, 872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Kontaktperson
ida.nordvall@kramfors.se
Tel: 0612 - 804 02

linda.dahlkvist@kramfors.se
Tel: 0612 - 800 77

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.