• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Medborgardialog Nyland hösten 2016

Dialog, synpunkter och förslag

Hjälp oss att bli bättre!

Vi jobbar ständigt med att förbättra våra tjänster och vår service.

Det finns två olika sätt du kan påverka din kommun genom synpunkter och förslag 

- Lämna synpunkt (du fyller i formuläret längre ner på den här sidan)

- Skriva medborgarförslag (använd gärna vår e-tjänstlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)

Vill du påpeka någon oegentlighet (till exempel någon inom kommunen som tagit emot mutor, gjort något olagligt) kan du också använda synpunkten.

 Gör så här om du vill lämna en synpunkt

  • Fyll i formuläret som finns längre ner på sidan
  • Ring till Kom in kundtjänst
  • Skicka e-post
  • Skicka dina synpunkter direkt till en förvaltning eller lämna din skrivelse till kundtjänsten.

Kontaktuppgifter finner du till höger på denna sida.

(Ser formuläret konstigt ut har du förmodligen en gammal version av din webbläsare. Chrome fungerar i regel bättre. Klicka på länken för att komma till en extern webbsida för nedladdning google.se/chromelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) 


Vad händer sen?

Synpunkt
Om du skickar in din fråga via formuläret går den direkt in till kundtjänsten som ser till att du får svar eller en återkoppling inom två arbetsdagar. Du får då också veta om det är en fråga som inte är kommunens ansvar. Självklart kan du lämna synpunkter och klagomål anonymt men då kan vi inte heller återkoppla till dig. Om du av någon anledning inte vill skriva ditt namn men vill ha återkoppling kan du välja att bara lämna en e-postadress eller ett telefonnummer.
 
Klagomål/synpunkter som inkommer via brev får du svar på inom 10 arbetsdagar.
 
Tänk på att om du inte fyller i några kontaktuppgifter har vi inte heller någon möjlighet att reda ut saken om det saknas information eller ge dig ett svar. Det kan finnas ett redan pågående arbete eller en enkel lösning på ditt problem/synpunkt som vi gärna vill delge dig.

Medborgarförslag
Skriver du ett medborgarförslag så lämnas det till kommunfullmäktige, som sammanträder åtta gånger per år. De i sin tur skickar förslaget till kommunstyrelsen för att ta fram en svar. Det svaret lämnas sedan till kommunfullmäktige som tar ställning till ditt förslag. Medborgarförslag tar alltså mycket längre tid innan du får ett svar, men vi lovar att svara inom ett år.

Blir allmän handling
Om du har skrivit ditt namn och din adress, kommer dina personuppgifter att sparas och blir en allmän handling. Detta innebär att alla som vill kan få ta del av handlingen, förutsatt att den inte innehåller sekretesskyddat material.

Personuppgifterna kommer sedan att gallras bort enligt fastställd rutin. Du har rätt att få information om de uppgifter som finns registrerade om dig och kan begära rättelse om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga.
 
Observera att synpunkter som du lämnar på detta sätt inte ersätter ett formellt överklagande av beslut.

Uppdaterad: 2017-01-31 Sidansvarig: Ida Stafrin

Kontakt

Kom in kundtjänst
Tel: 0612-800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

E-post
kommun@kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.