• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Självservice och e-tjänster

För att underlätta för invånare och företagare erbjuder kommunen ett antal e-tjänster. En del av våra e-tjänster ges i samarbete med andra leverantörer. En del av e-tjänsterna skapar vi själva. Vi deltar fram till 2019 i ett projekt, eSamverkan, där vi tillsammans i länet skapar ett stort antal e-tjänster. Vi jobbar kontinuerligt med att skapa nya e-tjänster.

De e-tjänster som vi erbjuder idag ligger i en lösning som heter Open ePlatform och bygger på en open source-lösning. E-tjänsterna når du via länken i högerspalt på denna sida.

Läs gärna mer om projektet eSamverkan på projektets webbplatslänk till annan webbplats.

Blanketter

Som ett led i den nya strategi som vi har att skapa e-tjänster hanterar vi blanketter för anmälningar, ansökningar med mera på ett nytt sätt. Vi har inte längre en samlad blankettsida utan blanketten ligger på den sida där informationen ligger. Det betyder att om du vill söka efter en ansökningsblankett för exempelvis skolskjuts så kan du göra så här:

  • Navigera dig till blanketten genom att välja Barn & utbildning i huvudmenyn välj därefter Grundskola och fritidshem och sedan Skolskjutsar. Där hittar du sedan länken till både e-tjänsten och blanketten.
  • Ett enklare sätt att hitta till blanketten är att i sökrutan, som alltid ligger längst upp till höger på sidan, skriva in skolskjuts och därefter i sökresultatet välja rätt sida, välja länken till e-tjänsten och där hitta blanketten.

Stöd för webbläsare

E-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare, stöd finns för Google Crome, Internet Explorer 9 och nyare webbläsare.

Personuppgiftslagen

När du använder en e-tjänst registreras och behandlas dina uppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen PUL. På datainspektionens webbplatslänk till annan webbplats får du veta mer. Genom att du klickar på ”Skicka” i våra e-tjänster godkänner du att kommunen lagrar dina uppgifter.

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst mellanlagras din ansökan på en särskilt avdelad yta som begränsar åtkomsten till din ansökan, så att inga obehöriga kan läsa eller förvanska informationen.

Du kan när som helst komma åt din ansökan igen. För att fortsätta arbetet med din ansökan igen behöver du vara inloggad med hjälp av e-legitimation så att vi kan säkerställa din identitet.

Din ansökan är inkommen till kommunen och kan börja behandlas först när e-tjänstens samtliga steg är slutförda och du valt att skicka in ansökan.

Uppdaterad: 2017-02-12 Sidansvarig: Katarina Lundholm

Kontakt

Kom in kundtjänst
Tel: 0612-800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Kontaktperson
Katarina Lundholm
Webbutvecklare
katarina.lundholm@
kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.