• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Fallförebyggande

Hälsan har under åren förbättrats och vi lever allt längre. Fall bland äldre och funktionshindrade har dock blivit ett folkhälsoproblem, då antalet fall ökar i takt med stigande ålder. Fraktur är en allvarlig konsekvens av fall men fallen kan även ge rädsla, smärta, nedsatta funktioner och försämrad livskvalitet. Fall orsakar alltså både ett mänskligt lidande och omfattande samhällskostnader.

För att motverka fallskador är det viktigt att man behåller rörlighet och balans även på äldre dagar. För en god balans krävs ett samspel mellan synen, balansorganen i örat, känseln i huden och funktionen i leder och muskler. Fysisk aktivitet förbättrar samspelet och minskar risken för obalans samtidigt som förmågan att parera en obalans ökar. Skulle du ändå falla ökar chansen att klara fallet utan en allvarlig skada betydligt.

Många väljer att gå med stavar och då är ispiken bra att ha på vintertid. Använd rätt skor till rätt aktivitet. Vid halka finns det olika broddar att sätta på. Det finns även skor med inbyggda dubbar.

Uppdaterad: 2016-11-21 Sidansvarig: Margareta Fällström

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.