• |
  • Lättläst
  • | Anpassa

Text

Frågor och svar om hjälpmedel

Vad gäller vid flytt?

Om du flyttar inom länet

Du ska alltid kontakta förskrivaren och meddela din förestående flytt. Du tar med hjälpmedlen till den nya bostaden och ansvarar själv för samtliga kostnader i samband med flyttning av hjälpmedlen. Undantag är fast monterad/installerade hjälpmedel så som taklyft, porttelefon, hörslingor.

Om du flyttar till ett annat län

Du ska i god tid meddela förskrivaren och komma överens om vilka hjälpmedel som är nödvändiga att ta med vid flytten. Förskrivaren kontaktar därefter hjälpmedelsverksamheten i det nya länet. Övriga hjälpmedel återlämnas. Läs mer under rubrik ”Återlämna hjälpmedel.”

Vad gäller vid sommarvistelse/fritidshus?

Huvudregeln är att du i första hand tar med den de hjälpmedel som du redan har utprovade och har fått låna. Därutöver finns möjlighet att hyra och/eller köpa hjälpmedel för regelbundna vistelser i till exempel fritidsboende eller för tillfälligt bruk. Kunden svarar för hyres- och transportkostnader.

Kontakta Hjälpmedel Västernorrland, kundtjänst: 060-14 96 10

Förskrivning av hjälpmedel vid vistelse i annan kommun

Vårt förslag att: Hänvisning till avtalstexten i hemsjukvårdöverenskommelsen och att tolkningen är att riksavtalet gäller även i denna situation.(bilaga 3 till beredningsgrupp 2014 01 24 )

Vid frågor kontakta Hjälpmedel Västernorrland , Kundtjänst 060- 149610 Kommunväxel, Kramfors kommun, 0612- 80 000.

Uppdaterad: 2016-10-31 Sidansvarig: Christina Brännmark

Kontakt

Kom In, kundtjänst
Tel: 0612 - 800 00

Besöksadress
Torggatan 2

Postadress
Kramfors kommun, 872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Cookies

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.