30 juli 2019

Niklas valde en utbildning som gav jobb direkt

Ena dagen studentfirande med kompisarna. Några dagar senare första arbetsdagen som tillsvidareanställd på Nordhydraulic i Kramfors. Steget från studierna på Ådalsskolans Industritekniska program till arbetslivet blev inte långt för Niklas Norlin.

Men så har den 19-årige kramforskillen också visat framfötterna under sin lärlingstid på verkstadsföretaget.

— Hans utveckling har gått spikrakt uppåt så han är en tillgång som vi får anställa, berättar Peter Velin, produktionsledare.

Det var inte självklart att Niklas skulle välja Industriprogrammet med dess lärlingsupplägg.

— Pappa är ju snickare och jag ville också jobba med händerna. Men då inte Byggprogrammet fanns här valde jag att “trotsa pappa” och söka Industri, säger Niklas med ett leende.

Tankar fanns också på att gå en “plugglinje”.
— Men jag kände en stress över hur det skulle vara att försöka skaffa jobb efter studenten. På detta program var det goda möjligheter att få jobb direkt efter gymnasiet.

Utbildning som byggs upp från grunden

Redan från ettan har Niklas haft en stor del av sin lärlingstid på Nordhydraulic. Två dagar i veckan var schemalagda till Ådalsskolan, resten av utbildningen genomfördes i företagsmiljö.

— Första året lär man sig grunderna, som verktygskännedom och tillverkningsunderlag. De två följande åren byggs kunskaperna på. Eleven får allt mer ansvar och mer praktik mot den inriktning som valts och som kan vara produktion och maskin eller svets, berättar Göran Freed, lärare och programansvarig.

Niklas valde inriktningen mot produktion och maskin. Han programmerar en CNC-maskin som bearbetar gjutgods till hydraulventiler som används i bland annat jordbruksmaskiner och kranar. Under sina tre år på Nordhydraulic har Niklas avancerat från att jobba med en liten CNC-maskin till en som är fem gånger större och fem gånger svårare att behärska.

Samarbetet skola-näringsliv oerhört viktigt

Göran Freed förklarar att samarbetet mellan skola och näringsliv ger eleverna möjlighet att arbeta med high-tech-maskiner som skolan inte har råd att köpa in. För några år sedan var det till och med på tal om att utbildningen skulle läggas ned, men sedan lärlingsupplägget infördes har det svängt och fyra kullar elever utbildats.

— Från den första kullen har i dag alla sex elever arbete på olika företag inom kommunen. Det är en stor fördel att det eleverna lär sig i skolan kan användas direkt på företaget. Om allt fungerar bra har vi då tredje läsåret möjlighet att som med Niklas göra en lärlingsanställning, säger Lars Hallin, personalchef.

Peter Velin, Niklas Norlin, Göran Freed och Lars Hallin i Nordhydraulics lokaler.

Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan, instämmer i att samarbetet fungerar mycket väl.

— Att gymnasieskolan kan arbeta så nära näringslivet och skapa förutsättningar för anställning är största och bästa framgångsfaktorn för ungas mående. Dessutom ger det grund för högre studier. Vår styrka ligger i att våra lärare är öppna för förändring och då lyckas vi med vad eleverna behöver lära sig. Grattis till alla inblandade vill jag säga!

Niklas trivs mycket bra på jobbet.

— Personalen är underbar. Jag får energi varje dag jag kommer hit. Det känns också som att jag har växt som person.

Finns plats för fler!

En god nyhet är att det finns plats att slussa in fler ungdomar på Nordhydraulic.
— På grund av pensionsavgångar har vi behov av minst en nyrekrytering mot CNC-maskiner per år under de närmaste åren, säger Lars Hallin.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peyman Vahedi
Rektor Ådalsskolan
peyman.vahedi@
kramfors.se