08 november 2019

Det svenska skolsystemet
imponerar på franska pedagoger

Hur fungerar det svenska skolsystemet? Vad är skillnaden mellan Sverige och Frankrike när det gäller de yrkesförberedande gymnasieutbildningarna? Det och mycket till har fem lärare från Bourgogne studerat den gångna veckan.

Florence Labrousse, Delphine Guillen, Stéphane Gadrey och Jean-Pierre Pichon undervisar alla på gymnasienivå i Frankrike och Mathilde Paire är skolledare i grundskolans senare år. De kommer från tre olika städer i Bourgogne, men deltar i samma Erasmus+projekt.

– Sverige har ett gott rykte och vi har hört mycket positivt om ert skolsystem. Därför valde vi att förlägga vår studieresa hit, säger de.

Varför besöks Kramfors?

Att det blev just Kramfors och Ådalsskolan beror på att vår kommun också deltar i ett antal projekt via Erasmus+ och att gruppen fick ett tips från fransk besökare för några år sedan.

Ådalsskolans rektor Peyman Vahedi har agerat värd under veckan och lagt upp ett intressant program.
– Vi har naturligtvis tillbringat tid här på Ådalsskolan i stan, men även besökt naturbruksprogrammet på Nordvik. Sedan har de fått insikt i hur det fungerar inom förskolan, särskolan och lite annat.

Yrkesförberedande utbildningar i fokus

Eftersom flera av de franska pedagogerna undervisar på yrkesprogram har dock tonvikten på studiebesöken lagts där. Vårt sätt att mixa regelrätt undervisning med lärlingstid ute på arbetsplatser är något som imponerar.

– I Frankrike är vi lärare inte engagerade i praktikdelen utan den sköts av arbetsplatsen. I Sverige besöker lärarna sina elever även när de praktiserar, vilket vi anser är bra.

Utbildning även i företagsamhet och entreprenörskap

Kopplingen mellan utbildning och arbetsmarknad är en annan positiv punkt fransoserna nämner.

– Svenska elever lär sig inte bara själva hantverket utan får även kunskaper om hur man startar och driver ett företag. De blir alltså förberedda för framtiden på ett positivt sätt.

Svenska digitalisering imponerar

Digitalisering är något som intresserar de utländska gästerna och med tanke på Ådalsskolans arbete med den digitala plattformen Concure! kunde valet av besökskommun inte ha kunnat bli mer rätt. Pedagogerna säger att Sverige har kommit mycket längre än Frankrike; att deras arbetssätt inte är lika digitalt inriktat som här.

Rundtur i Höga kusten

Under de fem dagar studieresan varat har projektdeltagarna även haft chansen att besöka andra delar av kommunen, till exempel Rotsidan och Bönhamn. Företag, butiker och andra arbetsplatser har även hunnits med.

– Vi har fått ett fantastiskt bemötande var vi än varit och vi förstår att naturen är viktig för de flesta svenskar. Det ska bli roligt att få berätta för våra kollegor om upplevelserna här.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peyman Vahedi
Rektor Ådalsskolan
0612-69 21 69
peyman.vahedi@kramfors.se