Foto: Mikael Engman

01 mars 2021

Häxor som pedagogisk resurs

Genom att betrakta dåtiden kan man få svar på nutidens frågor. För att sätta fokus på ett av våra kulturarv, häxprocesserna, driver vi tillsammans med Hola folkhögskola projektet ”Kulturarvet som pedagogisk resurs” med grundskolan som målgrupp.

– Häxprocesserna var en tragisk tid i vår historia. Det hela har dock hänt och som offentlig aktör har vi ett viktigt uppdrag att synliggöra och vårda, men också ansvara för kunskapsuppbyggnad, säger Kramfors kulturenhetschef Ninni Mellander.

Hans Olof Furberg, som är verksamhetschef vid Kultur och bildning på Region Västernorrland, berättar vidare:

– Genom projektet vill vi bidra till barns och ungdomars lärande om historien, men även vara utgångspunkt för jämförelser med dagens samhälle. Hur var det då och vilka paralleller kan vi se idag?

Torsåkers kyrka

Producerat undervisningsmaterial för skolan
Syftet med projektet är att ta fram pedagogiskt material kring häxprocesserna som skolorna ska kunna använda på egen hand. På en särskild webbplats ska lärare kunna hitta kunskapsunderlag, lektionsupplägg och lärarhandledning.

Att projektet sker i samverkan med Hola folkhögskola är helt naturligt, eftersom många av de geografiska punkterna där grymheterna ägde rum fanns i Torsåkers socken.

Ursprungstanken var att välkomna skolklasser dit flera gånger. Men så kom en coronapandemi emellan.

– Tyvärr har vi inte kunnat ha en lika stor samverkan mellan projektet och skolorna som det var tänkt, men jag har välkomnat ett antal mellanstadieskolor som har fått agera testpiloter, berättar projektledaren Victoria Bly.

Victoria Bly

Två skolor har testkört
Nordingråskolan och Ullångerskolan besökte tillsammans med Victoria Bly bland annat fängelsehålan, Torsåkers kyrka och Häxberget.

Förutom själva studiebesöken fick elever och lärare även testa några av Victorias pedagogiska upplägg , till exempel spela ett drama med manus hämtat från rättegångsprotokollen.

– Jag har arbetat fram cirka 15 lektionsupplägg som alla handlar om häxprocesserna på olika sätt.

Ämnesövergripande upplägg
Lektionerna, som har olika upplägg och inriktning beroende på elevernas ålder, spänner över en mängd ämnen som svenska, historia, religion, samhällskunskap men också slöjd och bild. Läsa, skriva, lyssna, samtala, reflektera, skapa… alla delar finns där.

– Det ska vara enkelt för lärarna att använda materialet. Det finns också ett särskilt program för skolor som vill besöka Torsåker och de olika kulturmiljöerna.


Digital föreläsning 19/3 kl 13.30-14.30

Är du intresserad av att få veta mer om projektet, framtagandet av undervisningsmaterialet och hur du kan använda det? Varmt välkommen till vår digitala föreläsning!

Då berättar Ninni Mellander och Hans Olof Furberg om bakgrunden till projektet. Victora Bly redogör för sitt arbete och visar också exempel på hur det pedagogiska materialet ser ut, hur det kan användas och var det finns att hämta.

Information om sändningen
Föreläsningen kommer att sändas via Teams, se länken nedan.

  • Du som tittar via en dator och inte har programmet ska välja alternativet "Fortsätt i den här webbläsaren" när frågan kommer om hur du vill logga in.
  • Om du vill följa föreläsningen på en mobiltelefon eller surfplatta behöver du först ladda hem appen Teams.

Länk till föreläsningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Barn & utbildning

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Ninni Mellander
Kulturenhetschef
0612 - 802 52
ninni.mellander@kramfors.se