20 november 2017

Vi beklagar gårdagens
bristfälliga snöröjning

Gårdagens ymniga snöfall och bristfälliga snöröjning har fått många att reagera. Vi beklagar att resurserna inte räckte till fullt ut. Arbetet intensifierades igår och idag ser vi till att det blir framkomligt och trafiksäkert överallt.

Peter Levin, chef för tekniska avdelningen, har förståelse för att människor är irriterade. Det inträffade är under all kritik och ska inte få hända.

– Vi har tagit kontakt med entreprenören för att säkerställa kvaliteten på det arbete som utförs. Samtidigt måste man ha förståelse för att utföraren är ny på uppdraget.

Nyskrivet
Kramfors kommun har sedan 1 oktober ett avtal med entreprenören Örnfrakt vad gäller snöröjning och halkbekämpning. Örnfrakt har i kontakt med kommunen berättat att samtliga gator och vägar nu är framkomliga, några undantag kan dock finnas.

– Genom att det är nya förare på många plogområden kan det vara mindre gator som inte ha hunnits med. Dessa åtgärdas under dagen. De snöhögar som finns i korsningar körs bort löpande.

Beslutade förbättringsåtgärder
Peter Levin berättar också att Kramfors kommun inför i år har vidtagit flera åtgärder för att förbättra servicen. Detta gäller:

  • Securitas bevakar plötslig ishalka inne i centrum och sandar manuellt vid resecentrum nattetid.
  • Ris till flis (Arbetsmarknadsenheten) sandar och skottar manuellt på övergångställen och andra svåråtkomliga platser.
  • Arbetsledare vid tekniska avdelningen har fått större ansvar nattetid att besöka Nyland, Bollstabruk och Kramfors centrum för att kalla ut resurser i god tid på morgonen.
  • Örnfrakt har enligt upphandlingen beredskap dygnet runt från 15 oktober till 15 april för att säkerställa hög kvalitet på vinterväghållningen.

– Vi har en tät dialog med Örnfrakt och kommer definitivt att både utvärdera och låta dem åtgärda de brister som identifierats.

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Peter Levin
Teknisk chef
0612-803 00
peter.levin@kramfors.se