27 oktober 2021

Plikt att rapportera farligt avfall

Kraven har skärpts på företag att rapportera farligt avfall. Alla verksamheter som hanterar farligt avfall, till exempel bland annat elektronik och kemikalier, omfattas av detta. Från 1 november ska rapporteringen ske via en särskild e-tjänst.

Det är till Naturvårdsverket rapporteringen ska ske och lokalt är det kommunen som är kontrollmyndighet.

– Man kan i korthet beskriva detta som en utökad anteckningsskyldighet för alla yrkesmässiga verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall, säger Magnus Zeilon, miljö– och hälsoskyddsinspektör.

– Syftet är att få ökad kontroll över mängden farligt avfall och att det hanteras på ett sätt som minimerar påverkan på miljön,

Rapporteringen sker digitalt via en särskild e-tjänst eller genom att ansluta verksamhetens system till ett API (applikationsprogrammeringsgränssnitt).

  • De nya reglerna för företag om rapportering av farligt avfall trädde i kraft den 1 augusti 2020.
  • Från och med den 1 november 2020 ska e-tjänsten användas.
  • Från den 1 januari 2022 kommer en miljösanktionsavgift att drabba företag som inte rapporterar eller rapporterar för sent.

På Naturvårdverkets webbplats Länk till annan webbplats.finns information om reglerna och hur rapporteringen ska gå till. Där finns också en länk till e-tjänsten som ska användas vid rapportering.

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Magnus Zeilon
Miljöinspektör
magnus.zeilon@kramfors.se