Digitala handlingar en självklarhet
Idag har de första förtroendevalda kvitterat ut sina läsplattor. Kommunens revisorer hade inga problem att acceptera beslutet att gå från pappershandlingar till digitala redogörelser.
Kommunfullmäktige klubbade redan ifjol igenom beslutet att kommunens politiker i nämnder och bolag ska få låna surfplattor för att få tillgång till handlingar. Det innebär att det nu är slut med luntor på ibland hundratals sidor som varje månad ska kopieras och skickas med post.
Mindre administration och bättre hållbarhet
Det nya digitala arbetssättet underlättar administrativ hantering och är värdefullt ur hållbarhetssynpunkt.
- Det är en bra förändring, säger Dan Wikner, en av revisorerna i gruppen, och får medhåll av Sven Åhlin:
- Att läsa digitalt ligger i tiden.
Alla får en e-postadress
För att de förtroendevalda ska kunna ta emot handlingarna har alla numera fått en personlig e-post kopplad till kommunen. E-postadressen är
fornamn.efternamn@pol.kramfors.se
Alla ska få låna
Revisorerna var alltså först ut. Näst i tur står politikerna i...
Kommunstyrelsens arbetsutskott | 5 september |
Överförmyndarnämnden | 13 september |
KIAB | 28 september |
Mediateknik | 28 september |
Kommunstyrelsen | 17 oktober |
Kommunhus | 5 oktober |
BKU kulturutskott | 6 oktober |
BAS beredning | 10 oktober |
BKU arbetsutskott | 11 oktober |
MoB-nämnden | 19 oktober |
BKU-nämnden | 25 oktober |
BAS-nämnden | 26 oktober |
Kommunfullmäktige | 30 oktober |
Krambo | 8 november |
Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck
Frågor kring nyheten?
Maria Hedman
Kommunsekreterare
0612-801 48
maria.hedman@kramfors.se