Dan Wikner, Christine Högberg, Kerstin Bengtsson, Sven Åhlin, Åke Molander och Stig Perbo

16 augusti 2017

Digitala handlingar en självklarhet

Idag har de första förtroendevalda kvitterat ut sina läsplattor. Kommunens revisorer hade inga problem att acceptera beslutet att gå från pappershandlingar till digitala redogörelser.

Kommunfullmäktige klubbade redan ifjol igenom beslutet att kommunens politiker i nämnder och bolag ska få låna surfplattor för att få tillgång till handlingar. Det innebär att det nu är slut med luntor på ibland hundratals sidor som varje månad ska kopieras och skickas med post.

Mindre administration och bättre hållbarhet
Det nya digitala arbetssättet underlättar administrativ hantering och är värdefullt ur hållbarhetssynpunkt.

- Det är en bra förändring, säger Dan Wikner, en av revisorerna i gruppen, och får medhåll av Sven Åhlin:
- Att läsa digitalt ligger i tiden.

Alla får en e-postadress
För att de förtroendevalda ska kunna ta emot handlingarna har alla numera fått en personlig e-post kopplad till kommunen. E-postadressen är
fornamn.efternamn@pol.kramfors.se

Alla ska få låna
Revisorerna var alltså först ut. Näst i tur står politikerna i...

Kommunstyrelsens arbetsutskott

5 september

Överförmyndarnämnden

13 september

KIAB

28 september

Mediateknik

28 september

Kommunstyrelsen

17 oktober

Kommunhus

5 oktober

BKU kulturutskott

6 oktober

BAS beredning

10 oktober

BKU arbetsutskott

11 oktober

MoB-nämnden

19 oktober

BKU-nämnden

25 oktober

BAS-nämnden

26 oktober

Kommunfullmäktige

30 oktober

Krambo

8 november

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Maria Hedman
Kommunsekreterare
0612-801 48
maria.hedman@kramfors.se