13 februari 2018

Snökaos och lön - vad gäller?

Förra veckan rådde en snöstorm av sällan skådat slag i Västernorrland. Ovädret påverkade oss som arbetsgivare, men drabbade också våra anställda. Hade du svårt att ta dig till jobbet och undrar vad som gäller? Läs här!

En kommun är en viktig samhällsaktör. Inför det omfattande snöovädret den 1 februari beslutade Kramfors kommun tidigt att hålla igång all verksamhet som vanligt, till exempel förskolor och skolor. En stängning påverkar samhället stort, eftersom föräldrarna till de mindre barnen tvingas vara hemma från sina arbeten.

Ett så drastiskt beslut som en stängning skulle alltså ha negativa bieffekter på samhällsviktiga verksamheter som hemtjänst, sjukvård, polis, räddningstjänst och snöröjning. Även privata arbetsgivare skulle ha berörts. Genom att hålla skolor och förskolor öppna gjorde vi vad vi kunde för att minimera dessa konsekvenser.

Vid det aktuella snöfallet hade vi ett antal medarbetare som inte kunde ta sig till sina arbeten. I efterhand har det uppstått en diskussion om vad som gäller lönemässigt.

Grundprincipen
Principen på arbetsmarknaden är enkel och innebär att man får lön om man arbetar. Om man av någon anledning inte vill eller i detta fall inte kan arbeta måste man söka ledighet.

Tyvärr var den information som lämnades förra veckan till en del av våra medarbetare otydlig, vilket vi beklagar. Vi kommer därför att förbättra rutinerna för framtida händelser.

Grundprincipen är dock viktig och den kommer vi inte att frångå. De flesta anställda var på sina arbetsställen och det handlar även om en rättvisefråga gentemot dem.

För den som inte arbetade den 1 februari finns möjlighet att lägga in om semester, flexledighet eller kompledighet. Har man ingen tid tillgodo att använda är det normalt sett tjänstledighet utan lön som gäller.

Speciell händelse - engångsmöjlighet att jobba in
På grund av den otydliga information som gått ut och skapat missförstånd samt det ovanliga väderläge som rådde har kommunen beslutat att erbjuda möjligheten att jobba in tiden i efterhand. Detta om man inte har någon betald ledighet att ta ut och riskerar löneavdrag.

Att jobba in är något som ska ske efter dialog och överenskommelse med närmaste chef. Möjligheten är ett undantag och gäller endast för det här tillfället.

Kommun & demokrati

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Mikael Gidlöf
HR-chef
0612-808 09
mikael.gidlof@kramfors.se