Kommun och demokrati
Sverige är en demokrati. Det betyder att folket bestämmer vilka som ska styra Sverige.
Det finns olika politiska partier att rösta på.
Partierna består av människor som vill arbeta tillsammans för att utveckla kommunen. De vill göra det bra för invånarna.
Kommunalråd
Några politiker är kommunalråd. I Kramfors heter kommunalrådet Malin Svanholm. Malin tillhör partiet Socialdemokraterna.
Malin har hjälp av en kollega (vice kommunalråd) som heter Jon Björkman. Jon är med i Vänsterpartiet.
Oppositionsråd
Det finns också ett oppositionsråd. Hon heter Ida Stafrin och är med i Centerpartiet.
Klicka på länkarna i menyn om det är något du vill veta mer om.
Uppdaterad:
