Socialt ansvarig samordnare (SAS) till Kramfors kommun

Kramfors kommun

Arbetsplatsbeskrivning
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.

Eftersom vår nuvarande socialt ansvariga samordnare (SAS) går vidare till nya utmaningar, söker vi nu en ny medarbetare till SAS-rollen. Vi söker efter någon som vill vara med och utveckla, driva och säkerställa socialtjänstens verksamhet enligt gällande lagar och föreskrifter, såsom SoL, LSS, LVM och LVU.
Vi har inlett vår omställning till den nya socialtjänstlagen som träder i kraft 2025. Förutom rollen som SAS kommer tjänsten att fokusera på individ- och familjeomsorgen, där du aktivt kommer att bidra till att utveckla vår verksamhet mot ett mer förebyggande, kunskapsbaserat och långsiktigt hållbart arbetssätt.

I denna roll får du chansen att vara med och forma framtidens socialtjänst. Visst låter det spännande?
Välkommen till oss!

Anställningsform
Tillsvidareanställning, Heltid

Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en engagerad och strategisk socialt ansvarig samordnare (SAS) till vår enhet för kvalitets- och verksamhetsutveckling inom välfärdsförvaltningen. I rollen som SAS har du en strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde, enligt gällande lagar och föreskrifter (SoL, LSS, LVM, LVU). Du ansvarar för att utredningar, bedömningar och anmälningar av missförhållanden genomförs enligt Lex Sarah.

Enheten för kvalitet- och verksamhetsutveckling, som du är en del av, ingår även vår medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS), medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) samt ett antal verksamhetsutvecklare med olika uppdrag. För närvarande består enheten av fem tjänster.

Välfärdsförvaltningen siktar på att vara i framkant och initierar därför många förbättringsprojekt. Att leda och delta i dessa förbättringsarbeten är en central del av uppdraget, med särskilt fokus på individ- och familjeomsorgen. Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen att handla om individ- och familjeomsorgen, med särskild betoning på övergången till den nya socialtjänstlagen.

Inom välfärdsförvaltningen finns sedan en tid ett förvaltningsövergripande kvalitetsråd, vars syfte är att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet inom hela förvaltningen. Kvalitetsrådet samordnas och leds av SAS.


Vill du vara med på vår resa in i framtiden? Sök tjänsten som SAS och bli en del av vår utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, gärna från individ- och familjeomsorgen och är därmed väl insatt i socialtjänstområdet och dess lagstiftning.

Du är trygg i din roll och van att samarbeta med aktörer både inom och utanför kommunens organisation och är bra på att skapa goda relationer.
Du är omvärldsorienterad och följer utvecklingen inom området och skapar förutsättningar för ständiga förbättringar.

Som person är du modig, prestigelös och nyskapande. Du har strategisk förmåga att verkställa mål och visioner samt ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete i kombination med effektiv resursanvändning.

B-körkort är ett krav samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Vi förutsätter att du har god datavana.

Arbetsgivarens referensnummer
A1376338

Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!

Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html

Här kan du läsa mer om att arbeta inom välfärd, Kramfors kommun


Kramfors kommun

Välkommen med din ansökan senast 2025-08-15

Sök jobbet här ›

Uppdaterad: Sidansvarig: Madelene Nyhlen

Kontaktpersoner

Mikael Gidlöf
Förvaltningschef
0612-80809
mikael.gidlof@kramfors.se

Gunilla Harlin
Vision
0612-80810

Anna Nordholm Kalikatzaros
SSR Akademikerförbundet
0612-802 40