Fotograf: Fredrik Lewander

14 oktober 2019

Strategiskt arbete och kreativa idéer bakom Höga kustens uppgång

Sommarens besökssiffror för Höga kusten visar att vi ökar för nionde året i rad. Under juni-augusti noterades 347 887 gästnätter, vilket är fler än motsvarande statistik för helåret 2010. Den positiva utvecklingen har sin förklaring i en mängd saker.

En stor del i genombrottet ligger i det strategiska arbete som vårt kommunala bolag Höga Kusten Destinationsutveckling gjort tillsammans med näringen. Bolaget bildades 2014 och ägs gemensamt av Kramfors, Härnösands, Örnsköldsviks och Sollefteå kommuner.

Inom ramen för HK Dest arbetar Höga Kusten Turistservice med att ge besökare information och inspiration om bland annat utflyktsmål, upplevelser och boenden. Före, under och efter besöket.

Möten med besökare både digitalt och fysiskt

Webbsidan www.hogakusten.com Länk till annan webbplats. är tillsammans med de 45 infopoints som finns runt om i bygderna viktiga delar i kontakten med besökarna. Under perioden januari till augusti i år hade sajten 304 051 unika besökare, vilket resulterade i närmare tre miljoner sidvisningar. Antalet unika besökare har därmed ökat med över 50 procent sedan förra året.

www.hogakusten.com

En annan framgångsfaktor är teamet av sommarpersonal, eller destinationssäljare som de också kallas. Från slutet av maj till början av september har cirka 10 000 besökare fått proffsig hjälp av dem på Höga kustens gemensamma turistcenter vid Högakustenbron.

– Högakustenbron har ett strategiskt bra läge där vi når många besökare. Vi ser dessutom att alltfler besökare besöker våra övriga infopoints. Vi ska finnas där besökaren är och tillsammans med våra duktiga entreprenörer tycker jag att vi lyckas med det, berättar Maria Lundkvist, verksamhetsledare på Höga Kusten Turistservice

– I sommar har vi dessutom erbjudit mobil turistservice i bland annat Umeå och ombord på Ulvöbåtarna.

Höga kusten-vännen en populär satsning

Nytt för i år är att presumtiva besökare kan anlita en ”Höga kusten-vän” vid semesterplaneringen. Den som inte vet särskilt mycket om området och som gärna tar emot tips kan alltså boka en personlig mötesplanerare. Via ett formulär på webbsidan fyller man i vad man är intresserad av och får tillbaka förslag på saker att se och göra. Kontakten sker via telefon och mejl.

– Totalt har vi gjort 156 skräddarsydda reseguider. Den respons vi fått är övervägande positiv; folk är glada över att vi kan ge sådan nära och personlig service, säger Maria Lundqvist.

Fotograf: Peder Sundström

Höga kusten förebild för andra destinationer

Enligt Maria Lundqvist är det många av Sveriges övriga destinationer som är nyfikna på Höga kustens arbetssätt.
– Det är en hel del som hört av sig och vill veta hur vi jobbar. Sedan är det roligt att vi har blivit utvalda som en av tre goda exempel när Sveriges kommuner och landsting, SKL, ska göra en film om värdskap och turistservice.

Arbetet går vidare med nya idéer

Även om Höga kusten gått framåt som aldrig förr kan man inte slappna av för det. Tvärt om - under lågsäsong finns det tid att tänka nya tankar och realisera idéer, som exempel kan nämnas att den personliga semesterplaneraren ska utvecklas ytterligare.

– Vi gör också olika satsningar för att fler besökare ska hitta hit under nya säsonger. Den 7 november lanserar vi ett nytt Magasin Höga Kusten där vi berättar om allt kul man kan göra och uppleva hos oss på andra tidpunkter än sommaren.

Fotograf: Leif Wikberg

Näringsliv & arbete

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Maria Lundkvist
Verksamhetsledare
Höga Kusten Turism
070-767 00 67
maria@hkdest.se

Patrik Asplund
Chef kultur- och fritidsenheten
0612-801 70
patrik.asplund@kramfors.se