Malin Rydmark, ekonomichef Kramfors kommun

08 december 2020

Gratistjänst för e‑fakturor införs

Sedan april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. För att underlätta för aktörer som skickar få fakturor har vi infört möjligheten att leverera fakturor via den kostnadsfria fakturaportalen InExchange.

Kramfors kommun tar inte emot pappersfakturor längre utan uppmanar alla att använda elektroniska system. Dessa system kostar dock en slant och vi har förstått att det tufft för sällananvändare att göra en sådan investering.

– InExchange är en extern fakturaportal som nås via Kramfors kommuns webbplats där man har möjlighet att utan kostnad skicka upp till 100 fakturor per år. Det här vill vi nu puffa för så att så många som möjligt får upp ögonen för tjänsten, säger ekonomichef Malin Rydmark.

Så här gör du
Du når InExchange direkt genom att följa denna länk. Länk till annan webbplats.
Där skapar du ett konto och loggar in.

För den som vill ha mer information, tips och råd finns en digital manual Länk till annan webbplats..

Fördelar med elektronisk fakturering
Några av fördelarna med att skicka elektroniska fakturor är att betalningarna sker utan dröjsmål, det är ett bättre miljöval samt leder till minskad administration. Det blir kostnadseffektivt för både leverantören och kommunen.

– Det finns redan många som fakturerar oss digitalt via till exempel vår Peppol-adress och VAN-leverantör. Detta ska de naturligtvis fortsätta med, säger Malin Rydmark.

– Fakturaportalen InExchange är en service till dem som inte har så stor omsättning att det är ekonomiskt försvarbart att införskaffa ett system för elektronisk fakturering.

Mer information:
Elektroniska fakturor Länk till annan webbplats.

Näringsliv & arbete

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Malin Rydmark
Ekonomichef
0612-801 37
malin.rydmark@kramfors.se