
Målmedvetet arbete bakom förbättrade skolresultat i Kramfors kommun
Allt fler elever i Kramfors kommun når idag behörighet till gymnasiet. Utvecklingen är ett resultat av ett långsiktigt och engagerat arbete på flera skolor, där fokus legat på ökad närvaro, tidiga stödinsatser och nära samarbete mellan personal och elever.
På Högakustenskolan har en särskild undervisningsgrupp haft stor betydelse för elever med hög frånvaro. Genom ett systematiskt arbetssätt har skolan lyckats få tillbaka fler elever till undervisningen, vilket bidragit till både högre måluppfyllelse och stärkt självkänsla.
– När vi lyckas få tillbaka elever som varit borta länge handlar det inte bara om att de klarar sina ämnen, utan också om att de hittar tillbaka till gemenskapen och tron på sig själva, säger Erik Fällmer, rektor på Högakustenskolan.
Han framhåller personalens engagemang som en avgörande framgångsfaktor.
– Våra medarbetare har varit uthålliga och lösningsinriktade. Vi har skapat en kultur där vi tillsammans hittar vägar framåt för varje elev, säger han.
Fokus på matematik och inkluderande lärmiljöer
Även Gudmundråskolan ser positiva resultat. Skolan har gjort riktade satsningar på matematik – ett ämne som länge varit ett utvecklingsområde. Utöver den ordinarie undervisningen har eleverna fått möjlighet till extra- och intensivundervisning, och en del av tiden för skolans val har använts till förstärkta studier.
– Vi har lagt stort fokus på matematik, och det har gett resultat. Våra engagerade lärare har arbetat strukturerat med elevernas behov, vilket gett både förbättrade resultat och ökat självförtroende, säger rektor Marie Melin.
Hon lyfter även fram sommarskolan som en lyckad satsning.
– Sommarskolan gav eleverna en chans att nå sina mål i lugn och positiv miljö. Den visade hur mycket som kan hända när motivation och stöttning går hand i hand, säger hon.
Under innevarande läsår fortsätter Gudmundråskolan att utveckla undervisningen. Samtliga medarbetare genomgår just nu utbildning inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), något som ska bidra till ännu mer inkluderande lärmiljöer.
– Det handlar om att förstå olika elevers behov och skapa undervisning där alla kan lyckas, säger Marie Melin.
Fortsatt utveckling framåt
De senaste resultaten visar att kommunens skolor rör sig i rätt riktning mot målet att alla elever ska nå behörighet till gymnasiet.
— Kramfors kommun tar ett stort steg åt rätt håll gällande elevernas behörighet till gymnasieskolan. Från 72% till 83% behörighet. Det är en följd av ett långvarigt och intensivt arbete ute på varje skola i kommunen. Det är den enskilde läraren i klassrummet som gör störst skillnad för elevernas resultat. Det känns riktigt bra att all personal i grundskolan får se att deras hårda jobb ger fler ungdomar möjlighet att komma in på gymnasiet eftersom det är väldigt viktigt för individen, säger Stefan Karlstedt, verksamhetschef för grundskolan i Kramfors kommun.
Uppdaterad:
