Kramfors kommun vill reglera parkeringen i centrum – ge dina synpunkter
Kramfors kommun föreslår att införa avgifts- och tidsreglerad parkering i centrum, med syfte att förbättra tillgängligheten för besökare och främja hållbart resande. Du som kommuninvånare har nu möjlighet att lämna dina synpunkter på förslaget.
2022 antog Kommunfullmäktige i Kramfors en parkeringsstrategi som innehåller olika ställningstaganden för parkeringar i Kramfors stad. I parkeringsstrategin finns ett ställningstagande som säger att parkeringar ska tids- och avgiftsregleras. Denna rapport och förslag till avgiftsreglering är nästa steg i den processen.
Det nya förslaget syftar bland annat till att öka tillgängligheten för besökare genom att avgiftsbelägga vissa områden, under vissa tider. Fortsatt kommer stora delar vara avgiftsfria de två första timmarna.
Förbättrad parkering genom avgiftsreglering
Idag är besöksparkeringarna i staden och kommunen antingen helt oreglerade eller styrda med p-skiva. Det här gör att de inte används som de borde. Istället används de ofta under dagtid som gratis parkering för personer som arbetar eller bor i området, vilket gör det svårare för besökare att hitta parkering. Det minskar också attraktionskraften för att gå eller cykla, eftersom parkering ofta finns precis vid arbetsplatsen. För att se till att parkeringarna används på rätt sätt behöver avgifter införas.
Fortsatt gratis de två första timmarna
Besöksparkeringarna kommer vara avgiftsfria de två första timmarna, precis som idag, men med skillnaden att man nu får möjlighet att nyttja parkeringarna längre mot en avgift. Utanför exempelvis IP och Ådalshallen blir det avgiftsfri parkering på kvällar och helger. På pendlarparkeringarna kommer det vara avgift dygnets alla timmar, men däremot så kommer vi titta på om det går att hitta någon alternativ lösning för de som pendlar för att minska kostnaden för dessa.
Vad kan det få för konsekvenser?
En konsekvensanalys har genomförts där bra och mindre bra effekter dokumenteras. Till exempel kommer kortare besök och ärenden inte påverkas, och längre besök möjliggörs mot en kostnad, vilket är bra.
Mindre bra är att när parkeringsavgifter införs kan fordon söka sig till avgiftsfria parkeringar längre från centrum. Detta kan i vissa fall vara lokalgator vilket skulle kunna skapa problem med trafiken på dessa platser.
Här kan du läsa mer om konsekvensanalysen Pdf, 409.8 kB..
Beskrivning av förslagen taxa
Totalt föreslås tre olika taxor med olika syften.
Taxa 1 (markerat med grönt i kartbilden)
Avgift 0.00 – 16.00, två första timmar avgiftsfria, därefter 5 kronor per timme, max 30 kronor per dygn. Gäller måndag – fredag.
Denna reglering ska införas utanför Kramfors idrottsplats, Ådalshallen och andra besöksparkeringar som idag används som fri arbetsplatsparkering på dagtid.
Taxa 2 (markerat med rött i kartbilden)
Avgift 0.00 – 24.00, 5 kronor per timme, max 25 kronor per dygn.
På parkeringar såsom pendlarparkeringen invid Kramfors resecentrum föreslås denna taxa gälla.
Taxa 3 (markerat med blått i kartbilden)
Avgift 0.00 – 24.00, två första timmar avgiftsfria, därefter 10 kronor per timme, max 50 kr per dygn.
Taxan kan införas på exempelvis Torggatan och Stationsgatan där det idag ofta förekommer fri arbetsplatsparkering med anställda som vrider p-skivan varannan timme.
När tas beslutet?
Slutligt beslut tas av kommunstyrelsen under hösten. Använd formuläret nedan för att lämna dina synpunkter som ska vara inskickade senast den 22 oktober.
Här kan du läsa hela rapporten om införande av parkeringsavgifter. Pdf, 949.4 kB.
Lämna dina synpunkter i formuläret
Uppdaterad: