Äldre kvinna sitter ned. Bredvid står hemtjänstpersonal med handen hennes axel.
04 november 2025

Gott betyg för Kramfors äldreomsorg

De äldre i Kramfors kommun upplever trygghet, stort förtroende för personalen och känner att de blir bra bemötta, både på våra särskilda boenden och inom hemtjänsten. Det visar Socialstyrelsens senaste enkät ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2025?”

Trygghet och bra bemötande - särskilt boende

Enkäten visar att 89 procent av de svarande på särskilda boenden känner sig trygga, och nästan lika många uppger att de har förtroende för personalen (85 procent). Det placerar Kramfors snäppet högre än både läns- och riksgenomsnittet.

– Det är mycket glädjande att våra äldre känner trygghet och tillit till personalen. Det visar att det arbete som görs varje dag, med omtanke och respekt, verkligen uppskattas av dem vi är till för, säger Tomas Öberg, verksamhetschef för äldreomsorgen.

Några av resultaten visar till exempel att:

  • 94 procent av de äldre ger ett positivt omdöme om bemötandet av personalen.
  • 86 procent trivs med sitt rum eller lägenhet.
  • 66 procent tycker att det är trivsamt utomhus – exempelvis Sundbrolund i Ullånger utmärker sig med 92 % positiva svar.

– Vi vet hur viktigt det är att även miljön utanför boendena upplevs som välkomnande och våra medarbetare arbetar aktivt för att skapa miljöer där både boende och anhöriga trivs. Sundbrolund har satsat på en riktigt fin innergård som bjuder in till utevistelse, säger Tomas Öberg.

Gott bemötande och kvalitet - hemtjänsten

Resultaten för hemtjänsten är också mycket positiva:

  • 97 procent anser att personalen bemöter dem väl.
  • 86 procent känner sig trygga med hemtjänsten.
  • 84 procent upplever att personalen utför sina arbetsuppgifter väl.
  • 80 procent tycker att personalen har tillräckligt med tid.

Det visar att Kramfors äldre inte bara känner trygghet på sina boenden, utan även i den service som ges i hemmet.

Utvecklingsområden - detta ska vi bli bättre på

Trots de i överlag positiva resultaten finns områden att förbättra. Ett av utvecklingsområdena är att fortsätta arbetet med att stärka språkkunskaperna hos medarbetare med annan språklig bakgrund. Detta trots att 75 procent inom hemtjänsten och 90 procent inom särskilt boende menar att personalen talar svenska så att de förstår.

Inom hemtjänsten visar det sig att 54 procent uppger att de besväras ensamhet, vilket är något vi jobbar för att förändra. Vi behöver också vara mer transparanta med vart brukare och anhöriga kan vända sig när de önskar framföra synpunkter och klagomål.

– De här årliga undersökningarna lägger en bra kunskapsgrund för att veta vad vår målgrupp tycker, tänker och känner. Vi tar tills oss av resultaten och använder den för att fortsätta utvecklingen av äldreomsorgen i Kramfors, avslutar Tomas Öberg.

Kontakt

Tomas Öberg
Verksamhetschef äldreomsorgen
Telefon: 0612-801 77
Vill du nå kontaktpersonen via e-post, använd fornamn.efternamn@kramfors.se

 

Kom in kundtjänst
Telefon 0612-800 00
kommun@kramfors.se

Uppdaterad: