- Startsida
- / Stöd & omsorg
- / Ekonomiskt bistånd och rådgivning
- / Bidrag och fonder
Bidrag och fonder
Här nedan ser du vilka bidrag och fonder som behandlas under välfärdsnämnden.
Information om bidrag från DHR
Kramfors kommun har av föreningen Delaktighet –Handlingskraft – Rörelsefrihet (DHR) erhållit en gåva om 450 000 kr.
Gåvan är villkorad och skall utbetalas i form av bidrag till personer över 65 år med fysiskt funktionshinder.
Villkor för ansökan:
- Du ska vara folkbokförd i Kramfors kommun
- Du ska vara 65 år fyllda
- Ha ett betydande rörelsehinder
- Ej ha högre inkomst än fyra prisbasbelopp för ensamstående, eller 7 prisbasbelopp för makar.
Uppgift om aktuellt prisbasbelopp se under Relaterade länkar på denna sida.
Du kan erhålla maximalt bidrag på 20 000 kr. Bidrag lämnas en gång per person.
Bidrag kan sökas för:
- Rekreations- eller semestervistelse för dig eller din ledsagare
- Tekniska hjälpmedel som ej tillhandahålls genom samhällets försorg.
Bilagor som ska medfölja ansökan:
- Läkarintyg, ej äldre än två år som styrker rörelsehindret.
- Kopia på "Besked om slutlig skatt enligt föregående års taxering".
Hur ansöker du?
Ansökan görs via vår e-tjänst eller blankett och beslutas av välfärdsnämndens socialutskott. Du hittar e-tjänsten eller ansökningsblanketten med bilaga under rubriken Relaterade e-tjänster.
Ansökan ska ha kommit Kramfors kommun tillhanda senast den 15 april.
Inkomna ansökningar förvaras i kommunens diariesystem.
Ansökan med bilagor skickas till:
Kramfors kommun
Välfärdsförvaltningen
872 80 Kramfors
Kontakt
Kontakta oss om du har frågor eller funderingar, se Kontakt på denna sida.
GDPR
Kommunen följer Dataskyddsförordningen (GDPR) och det innebär att Kramfors kommun måste ha sökandes samtycke till att få behandla de inlämnade personuppgifterna.
Genom att underteckna ansökan medger du detta:
Personnummer, namn samt adress registreras.
När beslutet är fastställt skickas det till angiven bostadsadress.
Information om grund- och lokalkostnadsbidrag
Pensionärsföreningar och handikapporganisationer fyller en viktig funktion i samhället. Kramfors kommun vill därför stötta och stimulera till ett aktivt föreningsliv.
Vad är det som gäller?
Kommunalt bidrag som söks till år 2023 gäller för verksamhetsåret 2022.
Först när vi erhållit era handlingar prövas bidragsfrågan.
Ni uppmanas därför att, för föreningens räkning skicka in följande handlingar:
- Årsredovisning med resultat-/balansräkning (för föregående år)
- 1:a hands kontrakt med hyresavtal (vid ansökan om lokalkostnadsbidrag)
Hur ansöker ni?
Ansökan görs via vår e-tjänst eller blankett och ska tillsammans med verksamhetsbeskrivning vara välfärdsförvaltningen tillhanda senast 30 juni. Du hittar e-tjänsten eller ansökningsblanketten under rubriken Relaterade e-tjänster.
Handlingarna skickas till:
Kramfors kommun
Välfärdsförvaltningen
872 80 Kramfors
Du hittar regler för bidrag under Relaterade dokument på denna sida.
Kontakt
Kontakta oss om du har frågor eller funderingar, se Kontakt på denna sida.
Vad händer sedan ansökan kommit in till kommunen?
Förutsatt att vi erhållit era handlingar:
- Under sensommar/höst behandlar förvaltningen ansökningarna,
- Under senare delen av hösten beräknas utbetalning av bidrag ske om inget oförutsett inträffar.
Information om bidrag från Hjälpsamstiftelsen
Den som själv anser sig "hjälpbehövande", kan göra en ansökan från Hjälpsamstiftelsen.
I ansökan ska förutom faktauppgifter finnas en kort redogörelse över vad den som söker bidrag tänker göra för pengarna.
Den som får bidrag ska vara:
- Myndig
- Folkbokförd i Kramfors kommun
Ansökan ska:
- Ha kommit in till kommunen senast 31 oktober, se e-tjänst under Relaterade e-tjänster på denna sida.
- Vara korrekt ifylld med alla faktauppgifter samt underskriven
Vad händer när ansökan har inkommit till kommunen?
- Avkastningen från Hjälpsamstiftelsen kommer att fördelas på de ansökningar som kommit in senast 31 oktober. Maxbelopp per person och år är 1000 kronor.
- Om det kommer in fler ansökningar än det finns pengar att fördela så delas bidrag ut utifrån ålder på de sökande. Den som är äldst får först.
- Ärendet hanteras i välfärdsförvaltningens socialutskott.
- Utbetalning beräknas ske i december.
Om Hjälpsamstiftelsen
Hjälpsamstiftelsen, organisationsnummer 88 84 00-7926, består av ett 40-tal fonder som på kommunens begäran lades samman i början av 1980-talet. Reglerna för stiftelsen är att den ska förvaltas av kommunstyrelsen och att den sociala nämnden ska besluta om årlig utdelning av den disponibla avkastningen. Bidraget ska användas för de som bor i kommunen.
Uppdaterad: Sidansvarig: Anna-Lena Högberg
Kontakt
Kom in kundtjänst
Tel: 0612-800 00
Besöksadress
Torggatan 2
Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors