18 december 2017

Lugnare arbetsmiljö för våra anställda i hemtjänsten

En förbättrad arbetsmiljö för våra anställda inom hemtjänsten samt en kvalitetssäkring av larmhanteringen. Efter åtta månaders samarbete med Trygghetscentralen i Örebro ser vi en positiv utveckling.

- Drygt 70 procent av trygghetslarmen tas numera omhand av Trygghetscentralen, berättar verksamhetschef Inga-Lena Arkeflod.

Varje dag görs cirka 180 larm av äldre i Kramfors kommun. Tidigare gick larmen direkt till hemtjänstpersonalen ute i bygderna. Eftersom många av samtalen, så många som över 60 procent, är samtal som kan avhjälpas på telefon tog BAS-nämnden för ett år sedan beslut om att teckna avtal med Trygghetscentralen.

Utbildad och erfaren personal
De som jobbar på Trygghetscentralen är utbildade undersköterskor. De har tillgång till Kramfors kommuns scheman och kan förutom ge råd och tips berätta för den som larmar när nästa hemtjänstbesök är inplanerat.

Görs bedömningen att larmet är akut tar Trygghetscentralen kontakt med oss på Kramfors kommun och vi åker ut.

- Avtalet började gälla i april och vi har hittills bara sett positiva effekter av det. Våra anställda har definitivt fått en lugnare arbetsmiljö, understryker Inga-Lena Arkeflod.

Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Inga-Lena Arkeflod Verksamhetschef
Stöd, vård och omsorg BAS
0612-801 77
ingalena.arkeflod@kramfors.se