Sandra Näslund, socialsekreterare

20 oktober 2020

Digital teknik vid handräckning skapar bättre arbetsmiljö för socialsekreterarna

Kommunens socialsekreterare har länge kunnat signera beslut digitalt. När det gäller handräckning vill dock Polisen att handlingarna skickas via fax. Med hjälp av modern teknik har dock en lösningen på den problematiska situationen hittats.

Socialsekreterarnas beredskap utgår från hemmet och många bor på annan ort än Kramfors. Polisens önskan om manuell signering vid handräckning har därför inneburit att många i personalen har behövt åka långa sträckor till kommunhuset för att faxa kvällar, nätter och helger.

– Det säger sig självt att läget blir ansträngt. Eftersom det finns möjlighet att signera digitalt vid andra typer av uppdrag och ärenden, tänkte vi att även detta skulle kunna lösas, säger David Wiklund, verksamhetsutvecklare inom teknik vid välfärdsförvaltningen.

Ledningen hade vetat under en längre tid att de många resorna på grund av faxandet var ett arbetsmiljöproblem. David Wiklund fick tillsammans med kollegan Thomas Öberg ett prioriterat uppdrag att hitta en lösning. Efter en stunds efterforskning kom man fram till att det skulle kunna gå att vidareutveckla ett system som redan användes.

– Det kändes skönt när den pusselbiten föll på plats. Genom att använda systemets hela kapacitet kan medarbetarna skicka underlag till handräckning via sina arbetsdatorer. Några sekunder senare dyker allt upp i polisens faxmaskin.

David Wiklund och Thomas Öberg, utvecklare vid välfärdsförvaltningen

Nöjda medarbetare
Sandra Näslund arbetar sedan 2018 som socialsekreterare på Kramfors kommun. För henne och arbetskamraterna kom den digitala lösningen som en stor lättnad. Den psykiska stressen av att eventuellt behöva åka in till kontoret under helger, kvällar och nätter är nu borta.

– Jag har kollegor som bor i Njurunda, Härnösand och Örnsköldsvik, vilket innebär många timmars körtid för att skicka ett fax. Nu kan vi utföra handräckning och eventuell efterlysning från hemmiljö, vilket gör allt mycket mera effektivt, berättar Sandra Näslund.

Även för de ungdomarna som handräckningen handlar om är en snabb handläggning bra, eftersom det förkortar tiden för dem att befinna sig i riskmiljöer.

Ett annat plus med den digitala lösningen är att kostnaden för övertid och bilersättning minskar för kommunen.

– Vi socialsekreterare är väldigt nöjda med lösningen. Vi får dessutom mer tid till återhämtning och vi behöver inte heller begära att övriga familjen ska hålla sig hemma ifall man behöver bilen för att åka till kontoret.

Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

David Wiklund
Utvecklare teknik
Välfärdsförvaltningen
david.wiklund@kramfors.se

Thomas Öberg
Verksamhetsutvecklare
Välfärdsförvaltningen
thomas.oberg@kramfors.se