Christa Räfsbäck och Jessica Tjernberg beställer varor. De sitter vid ett bord och tittar i en surfplatta.

Christa Räfsbäck och Jessica Tjernberg beställer varor.

22 november 2022

Större delaktighet och mer varierade inköp genom onlinehandel inom äldreomsorgen

Att köpa dagligvaror är något som våra äldre länge har kunnat få hjälp med genom hemtjänsten. Sedan en tid kan inköpen göras online och brukaren har då chans att vara med när varorna beställs.

– Tidigare har personalen åkt till butiken och handlat det som står på inköpslistan. Via en surfplatta får nu brukaren chans att titta på sortimentet och var delaktig innan ordern skickas iväg digitalt. Butiken packar sedan ihop allt och vår personal hämtar kassen, berättar äldreomsorgschef Inga-Lena Arkeflod.


Här kan du se en film som visar när Hemtjänsten Höga Kusten utför ett onlineinköp tillsammans med en brukare.


Från det att onlinehandeln infördes har cirka 40 brukare valt insatsen. Troligen kommer siffran att öka varefter ytterligare brukare och butiker ansluter sig.

– Onlineinköp för allmänheten ökade drastiskt under pandemin då många såg fördelar med att beställa dagligvaror på nätet. Det här införandet går alltså i linje med samhällsutvecklingen och bidrar till många starka mervärden, säger David Wiklund, utvecklare välfärdsteknik inom välfärdsförvaltningen, och fortsätter:

– Det är cirka 42 % av Sveriges kommuner som erbjuder onlinehandel, varav 16 % håller på att testa.

Inga-Lena Arkeflod, chef för äldreomsorgen, och David Wiklund, utvecklare välfärdsteknik inom välfärdsförvaltningen.

Inga-Lena Arkeflod, chef för äldreomsorgen, och David Wiklund, utvecklare välfärdsteknik inom välfärdsförvaltningen.

Mer varierade inköp och en större delaktighet

En av fördelarna med onlinehandeln är att de äldres självständighet och delaktighet ökar. Christa Räfsbäck i Ullånger var en av de första som började använda onlinehandel och hon förstod tidigt att det var positivt för henne.

– Jag köper nu sådant jag inte kom på när jag skrev handlingslistan ur minnet på papper.

Jessica Tjernberg, som arbetar inom Hemtjänsten Höga Kusten, kan intyga att detta stämmer och att lusten att tillaga en mer varierad kost har ökat.

– Förut såg inköpslistorna nästan alltid ut på samma sätt, men i och med att de äldre nu enklare kan ta del av utbudet hittar de nya varor att köpa, säger hon.


 

Påverkar kommunens verksamhet positivt

Förutom att de äldre gynnas av att handla online påverkas kommunens verksamheter positivt av insatsen. Den tid som hemtjänstpersonalen lagt på att sköta inköpen kan användas till mer brukarnära arbeten.

– Vissa tider på dagen har vi dessutom en liten övertalighet på personal och då kan vi förlägga hämtning av kassar till dessa tider. På så vis undviker vi schematoppar, säger Madelen Eriksson, enhetschef vid Höga Kusten hemtjänst.

– En annan stor fördel med onlinehandel är att personalen slipper hantera kontanter och betalkort, vilket skapar en bättre och tryggare arbetsmiljö, säger Jenny Öhman, enhetschef Gudmundrå hemtjänst.

Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Inga-Lena Arkeflod
Verksamhetschef äldreomsorg
0612-801 77
ingalena.arkeflod@kramfors.se

David Wiklund
Verksamhetsutvecklare teknik
Välfärdsförvaltningen
0612-803 60
david.wiklund@kramfors.se