Hjälpmedel

I Kramfors kommun arbetar vi för att du ska kunna bo kvar hemma så länge som möjligt. Hjälpmedel kan bidra till att du får en fungerande vardag och möjlighet att vara självständig.

Om du har en funktionsnedsättning som påverkar dina möjligheter att klara dina dagliga aktiviteter kan du behöva ett hjälpmedel. Det kan handla om hjälpmedel för att du själv eller med hjälp av någon annan till exempel ska kunna klä dig, sköta hygienen, förflytta dig och kommunicera med omvärlden.

Så lånar du hjälpmedel

För att få låna ett hjälpmedel behöver du träffa en förskrivare, det vill säga någon som utreder behovet av och skriver ut hjälpmedel. Det kan till exempel vara en arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut. Förskrivaren beslutar vilket eller vilka hjälpmedel du får.

  • Om du bor hemma vänder du dig till förskrivare på din hälsocentral
  • Om du bor på särskilt boende eller gruppbostad vänder du dig till förskrivare inom kommunen

Vad kostar det att låna hjälpmedel?

Från och med 1 april 2024 införs en avgift vid lån av hjälpmedel. Beslutet är länsgemensamt och samma avgifter gäller därför för alla kommuner i Västernorrlands län.

Här kan du läsa mer om avgifter.

Vem ska betala avgift för hjälpmedel?

Alla invånare som lånar hjälpmedel och är 20 år och äldre och bor i Kramfors kommun. Gäller även invånare som bor på särskilt boende för äldre eller gruppbostad.

Alla invånare i Västernorrlands län betalar samma avgift till sin bosättningskommun.

 

Hur mycket ska jag betala i avgift?

Månadsavgift: Du kommer att debiteras 76 kronor per månad (2024) för de hjälpmedel du lånar. Du betalar samma månadsavgift oavsett antal hjälpmedel du lånar. Det gäller till exempel rullstol, rollator, vårdarsängar, förflyttningshjälpmedel, arbetsstolar eller TENS-apparat.

Du faktureras för den första ”hela” månaden du har hjälpmedlet fram tills den sista ”hela månaden” du har kvar hjälpmedlet.

Månadsavgiften gäller även de hjälpmedel du redan har fått förskrivna.

 

Engångsavgift: Du kommer debiteras en engångsavgift på 119 kronor/styck (2024) för vissa hjälpmedel. Exempelvis duschpall, toalettförhöjningar, badkarsbrädor, vårdbälten, glidlakan, förhöjningsklotsar.

Avgiften gäller inte de hjälpmedel du redan fått. Förskrivaren kommer informera om avgiften vid tillfället du får hjälpmedlet förskrivet.

 

Vad ingår i avgiften för hjälpmedel?

Vid månadsavgift ingår service och tillbehör till hjälpmedlen som lånas. Det vill säga om bromsen går sönder så lagar en tekniker den eller om du behöver ett annat armstöd till rullstolen.

Hjälpmedel som innefattas av engångsavgift, här ingår ingen service då det är ett enklare hjälpmedel.

 

Om jag betalar för hjälpmedlet, köper jag det inte då?

Nej, hjälpmedel är alltid ett lån och ska återlämnas när behovet upphört. Avgiften är för att du lånar hjälpmedlet.

 

Finns det något högkostnadsskydd för hjälpmedel?

Nej, avgifter hjälpmedel innefattas inte i högkostnadsskyddet eller i maxtaxan.

Månadsavgiften är samma oavsett antalet hjälpmedel vilket i sin tur skyddar de som har behov av många hjälpmedel.

 

Hur kommer faktureringen att ske?

Om du har hemtjänst eller hemsjukvård så kommer avgiften på samma faktura.

 

När kommer första fakturan?

Fakturering sker i efterhand. Första fakturan för betalning kommer i maj 2024.

 

Vad gör jag om jag inte har råd att betala?

Om du är över 66 år och har låg allmän pension så kan du ansöka om äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten.

Om du är yngre än 66 år hänvisar vi till ansökan om ekonomiskt bistånd.

 

Har ni frågat invånarna vad de tycker om avgiften?

Frågan har tagits upp för samråd med pensionärsorganisationerna inför beslut som har lämnat synpunkter.

 

Får jag tillbaka pengar om jag återlämnar hjälpmedel?

Nej, avgiften avser lån av hjälpmedlet.

 

Mitt hjälpmedel som jag ska betala hyra för är trasigt, vad gör jag?

Kontakta teknisk service tel 060-14 96 30 eller skicka ett mail till hjalpmedel.tekniskservice@rvn.se

 

Mitt hjälpmedel som jag betalar avgift för är borta, vad gör jag?

Du kontaktar hjälpmedelsansvarig via kommunens växel 0612-800 00 eller skickar ett mail till hjalpmedel@kramfors.se

 

Måste jag ha hjälpmedel kvar?

Används inte hjälpmedlet så ska det återlämnas. I övrigt bestämmer du själv om du vill ha ett hjälpmedel eller inte – det är frivilligt.

 

Kan jag köpa mina hjälpmedel själv?

Du kan inte köpa de produkter du har fått låna som hjälpmedel. Men du avgör så klart själv om du vill köpa hjälpmedel på öppna marknaden själv. Om du köper hjälpmedel privat ingår inte service eller hjälp av en förskrivare.

 

Om jag vill klaga på att avgift införs?

Klagomål hänvisas till kommunens klagomålshantering på webbplatsen eller att en handläggare tar emot ett klagomål enligt Rutin för synpunkter, klagomål och visselblåsarfunktion.

Direktlänk till Dialog Kramfors Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Hur har information gått ut kring detta?

Kommunen har kommunicerat på webbplatsen, sociala medier samt vid seniorrådet. Information går även ut på fakturan (om personen har hemtjänst och/eller hemsjukvård) i februari och i maj.

Förskrivaren av hjälpmedlet ska vid förskrivningen informera om avgifter för hjälpmedel.

Gemensamma kommunikationssatsningar görs i länet.

 

Vem kontaktar jag om jag har övriga frågor kring mina hjälpmedel (inte avgiften)?

Du kontaktar din förskrivare av hjälpmedlet. Vet du inte vem det är kontaktar du den hälsocentral där du är listad för hjälp.

Mer information

Det finns en mängd olika hjälpmedel som gör vardagen enklare. En del hjälpmedel är så kallade egenvårdsprodukter som du får köpa själv.

Följande är exempel på hjälpmedel som du kan låna:

  • TENS-apparat
  • Rullator
  • Rullstol
  • Sittkuddar
  • Förhöjning och/eller armstöd till toalettstol

Om du har behov av syn- eller hörselhjälpmedel vänder du dig till Region Västernorrland, tel: 0611-800 00.

När ditt behov av hjälpmedel inte längre kvarstår ska det återlämnas till kommunen. Du ansvarar själv för återlämning till någon av följande platser.

Gäller det större och skrymmande hjälpmedel som sängar, personlyftar och hygienstolar på hjul kan du boka upphämtning genom att kontakta hjälpmedelsansvarig via kundtjänst, se Kontakt.

Återlämningsplatser

Viktoriagården: Viktoriagatan 22, dörr till höger innanför entrén,

helgfri måndag–fredag kl. 7.00–17.00.

 

Kramfors hälsocentral: nedre plan, vid restaurang Kvarnen, längst ner i korridoren,

helgfri måndag–fredag kl. 6.30–16.00.

 

Nylands hälsocentral: ingång vid apoteket, längst ned i korridoren,

helgfri måndag–fredag kl. 8.00–17.00.

 

Höga Kusten hälsocentral: baksidan vid varuintaget,

alla dagar.

Kontakta Teknisk service om ditt hjälpmedel är trasigt eller behöver service, se Kontakt.

Om du flyttar inom länet

Vid en flytt behöver du kontakta förskrivare och meddela din flytt. Du tar med dig hjälpmedlen till den nya bostaden. Du ansvara själv för samtliga kostnader i samband med flyttning av hjälpmedlen. Undantag är fastmonterade hjälpmedel såsom taklyft, porttelefon och hörslingor.

Om du flyttar till ett annat län

Du ska i god tid meddela förskrivaren och komma överens om vilka hjälpmedel som är nödvändiga att ta med vid flytten. Förskrivaren kontaktar därefter hjälpmedelsverksamheten i det nya länet. Övriga hjälpmedel återlämnas.

Om du flyttar till särskilt boende

När du flyttar till särskilt boende tar du med de hjälpmedel du behöver och återlämnar de hjälpmedel du inte längre behöver. Du kan också återlämna hjälpmedel när du kommer till boendet.

Kontakt

Uppdaterad:

Innehåll på sidan