02 november 2016

Städ- och tvättjänster upphandlas

Under hösten genomför vi en upphandling av städ- och tvättuppdrag inom ramen för hemtjänsten och särskilt boende.

- Vi gör en så kallat social upphandling med ett krav om att de företag som vill ha uppdrag ska ha anställda med någon form av funktionsnedsättning, säger BAS-nämndens ordförande Jonne Norlin (S).

Syftet med detta är att bredda rekryteringsunderlaget genom att öppna upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

Upphandlingen gäller:

  • Städning hos brukare i enskilda hem och på särskilda boenden samt gemensamhetslokaler i särskilt boende och hemtjänstlokaler
  • Tvätt av personakläder inom hemtjänst, särskilt boende och hemsjukvård
  • Rengöring och funktionskontroll av hjälpmedel

Man kan lägga anbud på ett visst område

För att öka möjligheten för även mindre entreprenörer att lägga anbud är upphandlingen uppdelad i tre geografiska områden: Centrum, Bollsta/Nyland och Höga kusten.

När det gäller rengöring och funktionskontroll av hjälpmedel måste man dock lägga anbud för hela kommunen. Avtalstiden är 2 + 2 år med beräknad start 1/3 2017.

- Det här är ett positivt grepp, som kommer att gynna brukarna och kommunen, men även de funktionsnedsatta, som ges möjlighet att få arbete, säger Jonne Norlin.
- Vi har redan god erfarenhet av ett liknande projekt med Samhall.

Vårdpersonal ska ge vård och omsorg

Vi bedömer att verksamhetens effektivitet ökar och att sjukfrånvaron minskar genom detta initiativet.
- Vårdutbildad personal ska arbeta med det de är bäst på, det vill säga att ge vård och omsorg, avslutar Jonne Norlin.

Stöd & omsorg

Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck

Frågor kring nyheten?

Börje Klintbo
Verksamhetsutvecklare
0612-803 48
borje.klintbo@kramfors.se

Jonne Norlin (S)
Ordförande BAS-nämnden
073-275 87 50
jonne.norlin@kramfors.se