Städ- och tvättjänster upphandlas
Under hösten genomför vi en upphandling av städ- och tvättuppdrag inom ramen för hemtjänsten och särskilt boende.
- Vi gör en så kallat social upphandling med ett krav om att de företag som vill ha uppdrag ska ha anställda med någon form av funktionsnedsättning, säger BAS-nämndens ordförande Jonne Norlin (S).
Syftet med detta är att bredda rekryteringsunderlaget genom att öppna upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.
Upphandlingen gäller:
- Städning hos brukare i enskilda hem och på särskilda boenden samt gemensamhetslokaler i särskilt boende och hemtjänstlokaler
- Tvätt av personakläder inom hemtjänst, särskilt boende och hemsjukvård
- Rengöring och funktionskontroll av hjälpmedel
Man kan lägga anbud på ett visst område
För att öka möjligheten för även mindre entreprenörer att lägga anbud är upphandlingen uppdelad i tre geografiska områden: Centrum, Bollsta/Nyland och Höga kusten.
När det gäller rengöring och funktionskontroll av hjälpmedel måste man dock lägga anbud för hela kommunen. Avtalstiden är 2 + 2 år med beräknad start 1/3 2017.
- Det här är ett positivt grepp, som kommer att gynna brukarna och kommunen, men även de funktionsnedsatta, som ges möjlighet att få arbete, säger Jonne Norlin.
- Vi har redan god erfarenhet av ett liknande projekt med Samhall.
Vårdpersonal ska ge vård och omsorg
Vi bedömer att verksamhetens effektivitet ökar och att sjukfrånvaron minskar genom detta initiativet.
- Vårdutbildad personal ska arbeta med det de är bäst på, det vill säga att ge vård och omsorg, avslutar Jonne Norlin.
Uppdaterad: Sidansvarig: Ann-Cathrin Granbäck
Frågor kring nyheten?
Börje Klintbo
Verksamhetsutvecklare
0612-803 48
borje.klintbo@kramfors.se
Jonne Norlin (S)
Ordförande BAS-nämnden
073-275 87 50
jonne.norlin@kramfors.se