Riva bostadshus
Begreppet rivning innebär att du helt tar bort en byggnad, eller en del av en byggnad, med tillhörande stomme. Om du tar bort delar av en byggnad men stommen hela tiden finns kvar så räknas det alltså inte som en rivning. Exempelvis att på ett tak ta bort plåt, spont och isolering men takstolarna är kvar.
Det räknas som rivning att flytta en byggnad från en plats, till en annan. Oftast behöver du då både rivningslov på den ursprungliga platsen och bygglov på den nya platsen.
Innan du ansöker
Innan du ansöker om bygglov eller gör anmälan finns vissa saker som kan vara bra att utreda.
- Se efter om det finns en detaljplan för området eller är det inom sammanhållen bebyggelse. Karta med detaljplaner och sammanhållen bebyggelse. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Är byggnaden kulturhistoriskt värdefull så du kanske inte få riva? Läs mer Kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer.
- Undersök vilka rivningsmaterial och om farliga eller miljöfarliga material finns i byggnaden.
- Upprätta de ritningar och handlingar som behövs. Se nedan.
- Anlita en kontrollansvarig. Läs om kontrollansvarig hos Boverket Länk till annan webbplats..
Behövs rivningslov?
Inom detaljplanerat område
Du behöver rivningslov för att riva hela eller delar bostadshuset/huvudbyggnaden.
Utanför detaljplanerat område och inom sammanhållen bebyggelse
Du behöver anmälan för att riva hela eller delar bostadshuset/huvudbyggnaden.
Din ansökan
De handlingar behövs vid ansökan är:
- Ansökningsblankett, se relaterade dokument eller att fyll i via e-tjänsten.
- Situationsplan.
- Foto på huset som ska rivas.
- Rivningsplan/materialhanteringsplan.
- Kontrollplan.
- Anmälan kontrollansvarig.
Ritningarna ska vara fackmässigt utförda. Under Exempel ritningar, kontrollplan och handlingar hittar du exempel på hur ritningar och kontrollplan ska utformas och vad de ska innehålla.
En handläggare kan om det behövs begära in fler ritningar eller anmälan om kontrollansvarig.
Dags att ansöka
Skicka gärna in din ansökan digitalt via vår e-tjänst. Det går även att mejla eller att skicka via post till vårt kontor.
När din ansökan kommit in till oss kommer en handläggare att granska det du skickat in. Om ansökan inte är komplett får du ett föreläggande om komplettering. Det betyder att du måste komplettera handlingarna inom en viss tid.När alla handlingar och ritningar finns har vi 10 veckor på oss att fatta ett beslut om lov och 4 veckor för anmälan. Läs mer på Bygglov från start till mål.
Avgift
När du ansöker tar vi ut en fast avgift för bygglov och anmälan. Kolla vad det kostar på Så mycket kostar bygglov, anmälan och dispens.
Krav på utsortering av bygg- och rivningsavfall
När du bygger, river och renoverar uppstår avfall av olika slag. Det bygg- och rivningsavfall du skapar ska sorteras på plats. Kravet gäller både för yrkesmässiga verksamheter och för privatpersoner. Läs mer om Bygg- och rivningsavfall.
Rådgivning
Vi på miljö- och byggavdelningen hjälper dig gärna med din ansökan. Vi kan ge tips och råd i hur handlingar och ritningarna ska se ut och förklara hur processen går till.
Miljö- och byggavdelningen
Telefon 0612-800 00
Besöksadress
Ringvägen 34, våning 2.
Kramfors
Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors
Uppdaterad: