En man och en kvinna står och tittar ner på skärmen på en surfplatta.

Självservice och e-tjänster

För att underlätta för medborgare och företagare erbjuder Kramfors kommun ett antal e-tjänster.

En e-tjänst kan du göra när som helst på dygnet via en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar in ärendet till oss direkt på webben. De flesta e-tjänster kräver inloggning och signering med hjälp av e-legitimation.

Du hittar våra e-tjänster i e-tjänsteportalen Självservice. Se länk under relaterade länkar på denna sida.

Om våra e-tjänster

En del av våra e-tjänster ges i samarbete med andra leverantörer, men de flesta skapar vi själva. Vi använder oss av plattformen Open ePlatform som bygger på en öppen källkod.

E-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare.

Många av våra e-tjänster kräver att du identifierar dig med e-legitimation. Inloggning gör också att vissa uppgifter om dig kan fyllas i automatiskt.

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till ansvarig verksamhet eller till vår kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifter till kundtjänsten under kontakt på denna sida.

Vid problem med inloggning till våra e-tjänster
Ibland uppstår fel vid inloggning med e-legitimation till våra e-tjänster. Oftast är det ett tillfälligt problem, men om du upplever att det är långvarigt eller återkommande så kan du kontakta oss. Skicka ett mejl till vår kundtjänst där du beskriver problemet och vilken e-tjänst det gäller.

När du är inloggad i en e-tjänst kan du välja att spara ditt ärende, för att fortsätta arbeta med det vid ett senare tillfälle. Åtkomsten till din ansökan begränsas under tiden så att bara du, inga andra, kan läsa eller förvanska informationen.

Du kan när som helst komma åt ditt ärende igen. Du hittar det under Mina sidor i e-tjänsteportalen Självservice.

Ärendet är inkommet till kommunen och kan börja behandlas först när e-tjänstens samtliga steg är slutförda och du valt att skicka in ansökan. En sparad ansökan är alltså inte en inkommen handling

När du väljera att klicka på "Skicka" i e-tjänsten, så skickas ditt ärende till kommunen. Det tas emot av utsedda handläggare som kan börja behandla ärendet. Observera att om e-tjänsten använder flerpartssignering måste alla parter signera innan ärendet kan tas emot av kommunen. Läs mer under avsnittet Flerpartssignering.

När du klickar på ”Skicka” får du ett meddelande på skärmen om att ärendet är inskickat. Du kan även ladda ner en kvittens i PDF-format. I de tjänster där du uppmanats att uppge kontaktuppgifter får du även en bekräftelse på att ärendet skickats in i din e-post.

Menyraden i e-tjänsteplattformen. Rubrikerna Mina sidor och logga in är markerade med röda cirklar.

För att förstora bilden, högerklicka på den och välj "Öppna bild i ny flik".

 

Om du är inloggad med e-legitimation när du registrerar ditt ärende kan du, efter att ha skickat in det, följa ditt ärende. Du hittar det då under Mina sidor i e-tjänsteportalen Självservice. Du loggar in via länken ”Logga in”.

I vissa av våra e-tjänster krävs flerpartssignering, till exempel i ärenden som måste signeras av två vårdnadshavare. I dessa fall så måste både du som genomför e-tjänsten och den andra parten signera samma ärende digitalt med e-legitimation. Observera att ärendet inte skickas till kommunen förrän båda parter signerat.

Så här går det till

  • När du som genomför e-tjänsten är klar och har signerat ärendet i steget "Signera" så skickas det iväg en flerpartssigneringsförfrågan till person två i form av e-post och/eller sms-meddelande. Person två kan klicka på länken i e-post-/sms-meddelandet och blir då ombedd att logga in i Kramfors kommuns e-tjänstportal Självservice med sin e-legitimation.
  • Efter att person två har loggat in med sin e-legitimation i e-tjänsteportalen Självservice så hamnar hen på granskningssidan för det aktuella ärendet och kan granska uppgifterna. Om uppgifterna stämmer så ska person två klicka på "Signera"-knappen som ligger längst ner på granskningssidan.
  • Person två ska nu signera ärendet med sin e-legitimation. Det blir alltså två e-legitimationstillfällen; vid inloggning och vid signering. Efter att person två har signerat ärendet så skapas ärendet upp och registreras hos kommunen.

Om du är osäker på om ett ärende faktiskt har signerats av person två så kan du gå till Mina sidor i e-tjänsteportalen Självservice och se vilken status ärendet har. Om ärendet har statusen "Väntar på flerpartssignering" så har person två inte signerat ärendet, vilket innebär att det inte har skickats in till kommunen.

Dina personuppgifter

När du använder en e-tjänst registreras och behandlas dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats får du veta mer, se relaterade länkar på denna sida.

Genom att du klickar på ”Skicka” i våra e-tjänster godkänner du att kommunen lagrar dina uppgifter. Läs mer om hur kommunen hanterar dina personuppgifter på sidan Dina personuppgifter, som du finner under relaterade länkar på denna sida. 

Uppdaterad: Sidansvarig: Elin Andersson

Kontakt

Kom in kundtjänst
Telefon: 0612-800 00

Besöksadress
Torggatan 2, Kramfors

Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Kontaktperson
Katarina Lundholm,
utvecklare
katarina.lundholm@kramfors.se