Vanliga frågor om VA-fakturor

Här har vi samlat några vanliga frågor om våra fakturor för vatten och avlopp. Vi fyller på eftersom med de mest förekommande frågorna vi får.

– Du faktureras för en beräknad förbrukning mellan våra/dina avläsningar – en så kallad preliminärdebitering. När mätaren har lästs av korrigerar vi avgiften så att det du betalar motsvarar den verkliga förbrukningen.

– Har du en äldre mekanisk mätare ska du läsa av den minst en gång per år.

Skicka in din avlästa mätarställning till tekniskaavdelningen@kramfors.se. Ange namn, adress, fastighetsbeteckning och mätarställningen i mejlet.

Kramfors kommun jobbar med att byta ut alla mekaniska mätare till digitala vattenmätare som är anpassade för fjärravläsning. De digitala vattenmätarna behöver du inte läsa av, det sköter vi.

– Skillnaden brukar uppstå efter att vattenmätaren lästs av och den verkliga  förbrukningen har korrigerats mot den preliminära, det vill säga den beräknade. Kostnaden ändras också när taxan höjs. Det sker oftast vid årsskiftet.

– Fakturaperiod och förbrukningsperiod är olika saker. Fakturaperioden är tre månader. När en avläsning registreras korrigeras förbrukningen mot beräkningen enligt schablon. Förbrukningsperioden är tiden sedan förra avläsningen. Om du/vi läste av för ett år sedan är förbrukningsperioden ett år.

– Nej. Vi fakturerar fastighetsägaren eftersom den som är lagfaren ägare är betalningsansvarig.

– Ja. Flyttanmälan för ägarbyte måste alltid göras separat för vatten och avlopp. Vattenmätaren ska läsas av och abonnemanget ska föras över till den nya ägaren. Flyttanmälan hos skattemyndigheten är endast en adressändring men den talar inte om att fastigheten har sålts.

Anmälan om ägarbyte kan du göra via vår e‑tjänst, se länk under relaterade e‑tjänster på denna sida.

Uppdaterad:

Innehåll på sidan