Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten

Projektperiod: 1 april 2022 till 31 oktober 2023

Budget: 2 761 795 kronor

Huvudaktiviteter: Analys och omvärldsbevakning, digital plattform, extern kommunikation och samverkan

Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västernorrland och de fyra Höga Kusten-kommunerna, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

En attraktiv livsmiljö i kombination med ett gott företagsklimat gör att fler företag växer och att människor flyttar hit, vilket inte bara gynnar den enskilda kommunen utan arbetsmarknadsregionen som helhet. Idag väljer allt fler sin plats att bo på baserat på hela "livspaketet", tillgång till service, fritidsaktiviteter, natur osv. Därför ska Höga Kusten-kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik tillsammans med näringslivet ta fram ett gemensamt strategiskt arbetssätt och kommunikation för att attrahera kompetens till Höga Kusten. Genom att arbeta tillsammans tar man vara både på kommunernas och företagens enskilda styrkor samt attraktionskraften i Höga Kusten som varumärke.

Några av de aktiviteter som görs i projektet är:

Storytelling om personer och branscher inom privat och offentlig sektor i Höga Kusten
Verktygslåda och föreläsning employer branding utifrån platsvarumärket och livsmiljön

Samverkan med bland annat Handelskammaren Mittsverige, Bron Innovation, industrigrupperna i Höga Kusten, Destination Jobb Örnsköldsvik med jobbaochlev.se, Höga Kusten Turism med hogakusten.com, Höga Kusten Destinationsutveckling och Leader Höga Kusten i olika insatser.

Målsättningen med projektet är att samarbetet mellan näringslivet och kommunerna samt en gemensam kommunikation ska leda till ökad sysselsättning, konkurrenskraft och tillväxt i Höga Kusten och länet.

Praktiska tips för att attrahera, rekrytera och behålla personal genom att använda platsen och livsmiljön

För att attrahera, rekrytera och behålla behövs de mjuka värdena som gör att ditt företag sticker ut i konkurrensen om personal. Att använda en attraktiv plats och dess mervärden för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke och rekryteringsprocessen kan göra skillnad. Det gör också att man kan konkurrera med annat än lönen och minskar omsättning på anställda då de stannar och trivs på orten.

Så använder du din plats och varumärket Höga Kusten för att attrahera ny kompetens Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Använd gärna text och bildspråk från Höga Kustens varumärkes- och kommunikationsplattform med värdeorden äkthet, omtanke, gemenskap och stolthet. Mer info finns här: https://www.hkdest.se/verktygslada/varumarket/ Länk till annan webbplats.

Ett företag som lyckats bra med sin rekrytering genom att använda Höga Kusten och platsens mervärden i sin kommunikation är Mondi Dynäs. Vill du veta mer om deras rekryteringskampanj kan du läsa om det här: Best Case Mondi  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Intervjua tre av de senast anställda, gärna inflyttare, i din egen organisation.

  1. Finns det fördelar med platsen där vi verkar som avgjorde till vår fördel? Vilka?
  2. Finns det fördelar vi inte kommunicerade och som du upptäckt nu? Vilka?
  3. Hur tycker du att vi kan använda Höga Kusten/närområdets tillgångar bättre för att öka välmående och trivsel hos befintliga medarbetare?

Tilläggsfrågor om den du intervjuar är inflyttad till platsen.

  1. Hade du haft nytta av att vi som arbetsgivare tipsat om information kring möjligheter till boende, fritidsaktiviteter, nätverk, föreningsliv med mera när du fick jobbet?
  2. Vad hade du tyckt om en rekryteringsintervju i naturen eller kort rundtur i närområdet när du sökte jobb hos oss?

Låt gärna personalen bli delaktig i utvecklingen av ert arbetsgivarvarumärke och att arrangera aktiviteter för friskvård och rekreation. Ha gärna en budget för aktiviteterna så att de förslag som gruppen tar fram är genomförbara.

Här kan aktivitetsgruppen se förslag på några av Höga Kustens bästa aktiviteter: https://www.hogakusten.com/sv/hojdpunkter Länk till annan webbplats.. På hogakusten.com finns även tips på andra aktiviteter, möteslokaler för er verksamhetsplanering och andra personalträffar, var man kan äta och fika med mera.

Är ni ett nätverk med företag på landsbygden så kan ni gå ihop och göra en gemensam ansökan till Leader Höga Kusten om landsbygdsstöd för att attrahera, rekrytera och behålla kompetens tillsammans.

Till exempel så skulle ni kunna göra ett gemensamt employer branding-material, med text, foto och film, åka på rekryteringsmässa och ha gemensamma rekryteringskampanjer digitalt och i print. Ett exempel på ett nätverk av landsbygdsföretag som sökt landsbygdsstöd för att attrahera kompetens är Jobba & Lev-landsbygd i Örnsköldsvik. Se hur de gjorde här https://www.ornskoldsvik.se/marknad/framtid-ornskoldsvik/framtid-ornskoldsvik/det-hander-pa-landsbygden/projektet---jobbalev-landsbygd Länk till annan webbplats.. En liknande satsning som landsbygdsföretagen i Örnsköldsvik gjorde skulle särskilt kunna passa in under insatsområdet Hållbart näringsliv, i Leader Höga Kustens lokala utvecklingsstrategi.

Läs mer om Leader Höga Kusten och hur du söker stöd på https://leaderhogakusten.se/sa-gar-det-till/ Länk till annan webbplats..

Vet du om att du som företag i Höga Kusten och länet kan söka stöd från Region Västernorrland för investeringar och tjänster som till exempel text, foto, film samt annonskampanj för att rekrytera personal nationellt och internationellt? Stödnivån för rekryteringskampanj är upp till 50 procent och maximalt stöd som kan beviljas är 30 000 kronor. Utvecklingsstödet kan sökas för investeringar/tjänster upp till 100 000 kronor. Det finns andra företagsstöd att söka men utvecklingsstödet är det enda som Region Västernorrland kan ge för rekryteringskampanj, om ditt företag och det du vill göra uppfyller villkoren.

Investeringen/tjänsten ni söker för måste vara på minst 20 000 kronor och marknadsföring för att rekrytera personal får max ske under 3 månader.

Läs mer och se villkor hos rvn.se Länk till annan webbplats. för att få stöd till rekrytering eller annat som utvecklar ditt företag.

  • Foto och/eller film som visar på personal i friluftsliv och natur eller annan miljö som attraherar den målgrupp du vill rekrytera.
  • Texter till rekryteringsannons/employer brandingsida och/eller manus till film som kommunicerar till exempel hållbarhet, natur och friluftsliv.
  • Grafisk layout eller design av material till rekryteringsannons och/eller employer branding-sida på webben med länk till ansökningsformulär
  • Annonskostnad för marknadsföring i social media eller andra kanaler där den kompetens du söker finns
  • Manualer, instruktioner eller beskrivningar för hur man attraherar, rekryterar och behåller personal
  • Ställa ut på rekryteringsmässa, första deltagandet, vid ny geografisk marknad och målgrupp

Kontakt

Olle Lidgren, projektledare Talangattraktion för kompetensförsörjning i Höga Kusten

073-270 45 58

Uppdaterad:

Innehåll på sidan