Det finns i huvudsak två sätt att överklaga ett beslut som har fattats av
kommunen – det vill säga av kommunfullmäktige, kommunstyrelse eller
någon av kommunens nämnder.
Det kan också vara ett beslut av en politiker eller tjänsteman som de tagit på delegation, ett så kallat delegationsbeslut. Det betyder att exempelvis en nämnd har gett dem rätt att i nämndens namn fatta en del beslut.
Det ena sättet är laglighetsprövning, det andra är förvaltningsbesvär.
Laglighetsprövning gäller beslut som berör samtliga kommunmedlemmar
medan förvaltningsbesvär gäller beslut som bara berör enskilda
kommunmedlemmar. De två sätten att överklaga skiljer sig åt på flera sätt.
Se vidare i dokumentet Överklaga ett beslut – hur gör man?, som du hittar under rubriken relaterade dokument på denna sida.
Kom in kundtjänst
Tel: 0612-800 00
Besöksadress
Torggatan 2, Kramfors
Postadress
Kramfors kommun
872 80 Kramfors
kommun@kramfors.se
Kontaktperson
Maria Hedman, kommunsekreterare
Vi bryr oss. Om dig, varandra och alla andra. Det är med stolthet vi berättar om den vackraste av platser som formats av älven, havet, skogen, kulturen, världsarvet Höga kusten och skiftande epoker. Kramfors kommun blickar framåt, mot en framtid där vi fortsätter att generöst säga hej och välkommen hem till oss.
Kramfors kommun, 872 80 KRAMFORS
Telefon: 0612-800 00
E-post: kommun@kramfors.se
Organisationsnummer: 212000-2429
km är Högakustenleden
svenska världsarv finns i Kramfors
mm per år är landhöjningen i Höga kusten
meter är spännvidden mellan Högakustenbrons pyloner
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på hemsidan. Genom att fortsätta godkänner du vår
användning av cookies.