Organisation

En kommun kan organiseras på olika sätt. Gemensamt för alla kommuner är att de styrs av en politisk ledning.

De som har det övergripande ansvaret är kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige är det högst beslutande organet i en kommun. I det kommunala valet väljs personer till ledamöter i kommunfullmäktige. Sedan väljer kommunfullmäktige personer till övriga nämnder och bolag.

Kommunstyrelsen ansvarar för att kommunfullmäktiges beslut verkställs och är ledande förvaltningsorgan. Utöver det finns ett antal facknämnder som har egna förvaltningar. Kommunen har också ett antal kommunala bolag.

Kramfors kommun är organiserad i kommunstyrelse och nämnder, förvaltningar samt kommunala bolag.

Klicka på bilden så blir den större!

Förstora bilden

Fyra förvaltningar

I Kramfors kommun finns det fyra förvaltningar. Mer om respektive förvaltning kan du läsa nedan.

Peter Carlstedt är förvaltningschef, han är också kommundirektör.

Susanne Königson är biträdande förvaltningschef för kommunledningsförvaltningen.

Här kan du läsa om kommundirektörens uppdrag. Pdf, 839.5 kB.

Kommunledningsförvaltningen ska ha en effektiv styrning , som präglas av kompetens, service, kvalitet samt kostnadseffektivitet.

Kommunstyrelsen leder, styr och samordnar kommunens verksamheter. Förvaltningen leds av kommundirektören, tillika förvaltningschef. Med ingång från 2019 är kommunstyrelsen byggnadsnämnd, nämnd inom miljö- och hälsoskyddsområdet och myndighetsnämnd enligt andra lagstiftningar.

Elva avdelningar

Kommunledningsförvaltningen har elva avdelningar och en enhet:

  • Ekonomi arbetar med att leda och samordna övergripande ekonomi, finans- och upphandlingsfrågor. Chef är Malin Rydmark.
  • HR ansvarar för strategiska HR-frågor inom personal- och löneområdet. Chef är Per Häggström.
  • IT-och digitaliseringsavdelningen arbetar med att säkra en ändamålsenlig IT-drift, IT-service och supportverksamhet samt arbetar med strategisk omvärldsbevaktning, styrning, samordning och utveckling av ordnat införande av IT-system, e-tjänster och digitala tjänster. Chef är Tonie Hellgren.
  • Kommunadministrationen tillgodoser det interna behovet av ärendehantering, diarium, arkiv, och stöd till våra förtroendevalda. Chef är Henrik Ericson.
  • Kommunikation och kundtjänst har det övergripande ansvaret att leda det strategiska arbetet med intern och extern kommunikation och varumärkesarbetet samt ansvarar för kommunens kundtjänst Kom in och växeln. Chef är Annica Kjellin Fahlgren.
  • Kultur & fritid ska skapa förutsättningar för ett brett kultur-, idrotts- och föreningsliv, samt friluftsutveckling och skapa förutsättningar för utveckling av besöksnäringen. Chef för avdelningen är Patrik Asplund.
  • Biblioteken är en särskild enhet inom avdelningen och deras uppdrag är att verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Chef för biblioteken är Madeleine Wallenius.
  • Ledningsstaben arbetar för att politiska prioriteringarna, mål och uppdrag omsätts till strategiskt arbete, liksom en samordnande och uppföljande roll gällande bland annat jämställdhet och ekologisk hållbarhet. Chef är Susanne Königson.
  • Miljö & Bygg arbetar med bygglov och tillsyn enligt plan- och bygglagen, samhällsplanering, energirådgivning, serveringstillstånd och tillsyn av olika verksamheter och miljöer och andra frågor inom området bygga, bo och miljö. Chef är Siv Sundström.
  • Näringsliv & planering arbetar huvudsakligen med företagsklimat, samhälls- och ortsutveckling, inflyttning, samhällsplanering samt buss, bil- och spårbunden trafik. De har en ledande roll inom fysisk samhällsplanering. Chef är Andreas Telhammer.
  • Säkerhet & beredskap ansvarar för krisberedskap, civil beredskap, internt säkerhetsarbete civilt försvar, säkerhetsskydd samt brottsförebyggande arbete. Avdelningarn har även en samordande roll för bland annat folkhälsa. Avdelningen leds av säkerhetschef Maria Hedman.

Bildningsförvaltningen består till största delen av pedagogiska verksamheter från förskola upp till gymnasium. Förvaltningen ansvarar också för kommunala arbetsmarknadsinsatser, kommunal vuxenutbildning på grundläggande och gymnasial nivå, särskild utbildning för vuxna, svenska för invandrare och eftergymnasial utbildning.

Förmågan till ett livslångt lärande är ledstjärnan i vår verksamhet. 

Många av bildningsförvaltningens sidor finns samlade under rubriken Barn och utbildning, se "Relaterade länkar" längst ner på sidan.

Förvaltningschef är Anki Johnson.

Produktionsförvaltningen ansvarar för vatten och avlopp, renhållning, fastigheter, lokaler, gata och park, samt kostfrågor. Förvaltningschef är Maria Hedman.

Två avdelningar

  • Kostavdelning med kök
  • Teknisk avdelning med ansvar för avfall, gata och park samt VA-verk och
    -drift.
Förstora bilden

Kostavdelningen

Följ oss på Facebook Länk till annan webbplats. eller Instagram Länk till annan webbplats.!

 

Kostavdelningens verksamhet spelar en viktig roll för att främja folkhälsan och är en kommunövergripande angelägenhet. Kostchef är Emilia Norberg.

Områden och kök

Det finns tre områden inom verksamheten, och varje område har en ansvarig chef. Inom varje område finns flera kök som förbereder och serverar mat till förskolor, skolor och äldreboenden.

Om du vill veta mer om hur Kostavdelningen är organiserad kan du se det här Pdf, 504.6 kB..

Mål

Målet med Kostavdelningens arbete är att det ska var en integrerad del av kommunens folkhälsoarbete och vara något som rör hela kommunen. Arbetet ska fokusera på att upprätthålla hög kvalitet och ge människor möjlighet att utvecklas.

Verksamheten ska också präglas av ett professionellt förhållningssätt och vara ekonomiskt effektivt och miljömässigt hållbart.

Läs gärna mer om Kostavdelningens riktlinje under Relaterade dokument på den här sidan.

Dynamiskt inköpssystem (DIS)

Du som är livsmedelsproducent och intresserad av att sälja dina produkter till Kostavdelningen kan göra det genom ett Dynamiskt inköpssystem (DIS).

Kontakta oss så berättar vi mer!

Restaurang Kvarnen

Vill du se veckans meny på restaurang Kvarnen så finns den här.

Kostavdelningens hållbarhetsarbete

Vad vi har gjort sedan 2015:

  • Vi har sänkt våra koldioxidutsläpp genom att till exempel minska på andelen rött kött och öka andelen vegetabilier och baljväxter
  • Vi har säsongsanpassat vår matsedel
  • Vi har ökat vår andel av inköp från lokala producenter
  • Vi serverar i princip bara svenskt kött och försöker köpa så mycket svenska produkter som möjligt
  • Vi har ökat andelen ekologiska inköp
  • Vi väger tallrikssvinn och serveringssvinn varje dag och jobbar med att försöka minska svinnet
  • Vi samlar in vårt matavfall som nu blir till biogas
  • Vi har ställt krav på vår grossist gällande deras arbete för hållbarhet
  • Vi samtransporterar våra livsmedelsinköp

*med svenskt kött avses oberett kött av nöt och fläsk samt all kyckling

Förstora bilden

Förvaltningens verksamhet är organiserad i en övergripande förvaltningsledning, en avdelning för administration och en avdelning för kvalitets- och verksamhetsutveckling samt fyra verksamhetsområden:

  • Äldreomsorg (ÄO)
  • Individ- och familjeomsorg (IFO)
  • Funktionsstöd (FS)
  • Hälso- och sjukvård (HS)

Förvaltningschef är Mikael Gidlöf. Medicinskt ansvarig sjuksköterska är Kajsa Eldeklint.

Administration

Administration har ansvar för närarkivet, vård- och omsorgsavgifter, hyror, avtal m.m. Här hanteras även våra verksamhetssystem samt information till medborgare, invånare, kunder och intressenter, exempelvis via denna webbplats.

Avdelningschef är Berit Fällström.

Kvalitets- och verksamhetsutveckling

Här samlas förvaltningens verksamhetsutvecklare för att arbeta med kvalitetsledning och utveckling. Även medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) tillhör avdelningen. Omställningen till God och nära vård, patientsäkerhetsarbete och välfärdsteknik är några exempel på uppdrag.

Ansvarig chef är förvaltningschef Mikael Gidlöf.

Äldreomsorg

Äldreomsorg vänder sig till de som är äldre eller har en funktionsnedsättning.

Verksamhetsområdet ansvarar för hemtjänst och särskilt boende samt förebyggande insatser som exempelvis dagverksamhet, anhörigstöd, mötesplatser och servicetjänster.

Verksamhetschef är Inga-Lena Arkeflod.

Individ- och familjeomsorg

Individ- och familjeomsorg vänder sig till barn, unga och vuxna som av olika anledningar behöver stöd i sin livsföring.

Verksamhetsområdet ansvarar för förebyggande och tidiga insatser för barn, unga och familjer. Utredning och insatser för barn, unga och vuxna samt HVB och stödboende.

Exempel på stöd kan vara rådgivning, försörjningsstöd, behandling eller ingripande när ett barn riskerar att fara illa.

Verksamhetschef är Harry Lönnebacke.

Funktionsstöd

Funktionsstöd verkar för att personer med funktionsvariationer ska kunna leva ett aktivt och meningsfullt liv i gemenskap med andra och delta i samhället på så lika villkor som möjligt. Detta genom individuellt anpassat stöd i boende, sysselsättning och fritidsaktiviteter utefter varje persons förutsättningar.

Verksamhetschef är Linda Lindahl.

Hälso- och sjukvård

Hälso- och sjukvård vänder sig till de som har behov av sjukvårdsinsatser i den enskildes hem, det vill säga i ordinärt boende, i särskilt boende och i bostad med särskild service.

Hemsjukvård i ordinärt boende ges enligt tröskelprincipen. Tröskelprincipen innebär att Regionen ansvarar för hälso- och sjukvårdsinsatser där patienten på egen hand, eller med hjälp, kan uppsöka hälsocentralen.
Sjukvården omfattar den sjukvård som utövas av sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut och som utförs i patientens hem.

Verksamhetschef är Camilla Johansson.

Bestämmelser och lagar

Verksamheten utgår från bestämmelser i olika lagar där socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och hälso- och sjukvårdslagen är de mest använda.

Förvaltningen har även ett ansvar för skyddslagstiftning som rör barn, ungdomar och missbrukare.

Utöver förvaltningarna finns även kommunens bolag, pensionsstiftelse och revision som du kan läsa mer om nedan.

Kommunhus Kramfors AB är moderbolag för de tre dotterbolagen Krambo AB, Kramfast AB och Kramfors Mediateknik AB.

Efter ett beslut i kommunfullmäktige den 27 maj 2019, genomgick Kommunhus AB vissa förändringar. Förändringen innebär bland annat att uppgifter från tidigare KIAB lyfts in i Kramfast AB. Bolaget KIAB är därför vilande.

Kramfors kommun och Sollefteå kommun äger tillsammans Höga Kusten Airport AB.

Vill du läsa mer om bolagsordningar eller ägardirektiv finns dokument för respektive bolag här nedan.

Bakgrund och motiv

Syftet med en pensionsstiftelse är att avsätta medel för de anställdas pensioner. För en kommun står valet mellan att betala in till en försäkring, bilda en pensionsstiftelse, spara pengar själv eller låta framtida skattebetalare ta kostnaden över skattsedeln. När man betalar in till en försäkring bestämmer försäkringsbolaget helt hur pengarna ska förvaltas. En försäkringslösning har också visat sig bli dyrare. När man sparar själv kommer värdeförändringar att påverka kommunens redovisade resultat. Det bästa alternativet för Kramfors kommun visade sig vara att bilda en pensionsstiftelse.

För Kramfors är det framförallt pensioner intjänade före 1998 som vi kommer att behöva betala ut. Orsaken är att i det gamla pensionsavtalet bestämdes pensionen av lönen. Kommunen betalade inte löpande det som tjänats in för pensioner utan betalning gjordes i form av pensionsutbetalningar. Det avtal som gäller nu är till största delen premiebestämt. Avgifter betalas varje år och de anställda bestämmer hur pengarna ska placeras. På så sätt uppstår ingen skuld. Kramfors kommun kommer att behöva betala ut pensioner på cirka 700 miljoner kronor.

När pengar förs över till pensionsstiftelsen redovisas det som en kostnad i kommunen. När utbetalningarna toppar i slutet av 2020-talet kan kommunen hämta pengar ur stiftelsen för att täcka pensionsutbetalningarna.

Startkapitalet för stiftelsen kom till största delen från försäljningen av Kramfors Energiverk AB. Totalt har närmare 100 miljoner satts in. Kommunfullmäktige tog beslutet att bilda pensionsstiftelse 2011-02-28. Stadgar, placeringsriktlinjer och arbetsgivarens styrelseledamöter beslutades av kommunfullmäktige 2011-10-31. I början av 2012 sattes de första pengarna in, cirka 24 miljoner. I slutet av juni 2013 sattes huvuddelen knappt 76 miljoner in.

En pensionsstiftelse regleras av Lag (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse. Lagen säger att arbetstagarna ska utse halva styrelsen. I Kramfors görs detta genom att de största fackliga organisationerna anmäler sina ledamöter till samverkansrådet. Stiftelsen står under tillsyn av Finansinspektionen.

Styrelse

Utsedda av arbetsgivaren

Peter Carlstedt, ordförande
Stefan Billström, ledamot och VD
Jon Björkman, ledamot
Ida Stafrin, ledamot
Mikael Stattin, ersättare

Utsedda av arbetstagarna

Karin Sjölund, ledamot
Per-Erik Westin, ledamot
Ulf Wikman, ledamot
Henrik Ericson, ledamot
Peter Levin, ersättare

Revisor
Mattias Eriksson, auktoriserad revisor, PWC

Placeringsprofil

Förvaltningen sker för att på bästa sätt trygga de deltagande bolagens pensionsutfästelser i en global portfölj sammansatt av aktier, räntebärande värdepapper och alternativa investeringar.

Styrelsen fastställer genom placeringsriktlinjer Stiftelsens långsiktiga strategiska placeringsstrategi och definierar i dessa ramar för förvaltningen. Placeringsriktlinjerna uppdateras och fastställs då behov uppstår. Den strategiska allokeringen bygger på en portfölj med väl avvägda risker. Med strategisk allokering som utgångspunkt sker aktiv allokering mellan tillgångsslag.

Placeringsriktlinjerna föreskriver att styrelsen även ska vara ansvarstagande i sina beslut. Det innebär att investeringar ska klara etiska krav på hållbarhet såväl avseende miljöpåverkan, arbetsförhållanden som företagsstyrning.

Investeringarna begränsas främst till tillgångar med god likviditet i marknaden. Stiftelsen förutsätts vara fullinvesterad och likvida medel ska placeras med låg kreditrisk.

Riskhantering

Placeringsriskerna hanteras på flera sätt men främst genom att sprida placeringarna mellan olika tillgångsslag, regioner och verksamhetsområden. Inför varje beslut väger styrelsen risker mot möjligheter. Det sker både avseende fördelning på tillgångsklasser och vid placeringar i enskilda fonder.

Hållbarhetsrisker beaktas inför varje beslut om investering. Med hållbarhetsrisker menas miljörelaterade, sociala eller styrningsrelaterade händelser eller omständigheter som, om de skulle hända, skulle kunna påverka investeringens värde negativt. De nya krav som ställs på klassificering av fonder ur ett hållbarhetsperspektiv är vägledande för besluten.

Stiftelsen beaktar inte investeringsbeslutens negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer enligt Disclosureförordningens detaljerade regler. Beaktande och redovisning av negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer enligt förordningen bedöms av Stiftelsen att vara oproportionerligt betungande med hänsyn till Stiftelsens storlek, samt verksamhetens art, omfattning och komplexitet.

Som beskrivits ovan söker dock Stiftelsen begränsa sina investeringars negativa effekter för hållbarhetsfaktorer genom de krav på ansvarsfulla investeringar som Stiftelsens styrelse har fastställt.

Aktuella placeringsriktlinjer

De riktlinjer som gäller för placeringar i Kramfors kommuns pensionsstiftelser finner du här. Pdf, 155.7 kB.

Kramfors kommuns revisorer har till uppgift att granska, utvärdera och kontrollera, men också att stödja och främja en effektiv verksamhet i kommunen.

Den yttersta uppgiften för revisorerna är att ge kommunfullmäktige underlag för den årliga ansvarsprövningen av kommunstyrelsen, övriga kommunala nämnder och styrelser, och de helägda och delägda kommunala bolagen, men också av de enskilda politiska ledamöterna i dessa nämnder, styrelser och bolag.

Här kan du läsa mer om revisionen i Kramfors kommun.

Uppdaterad:

Innehåll på sidan