Avfall från hushåll

I hemmet uppstår avfall av olika slag och det mesta kan sorteras ut för återvinning eller återbruk. Under 2024 införs matavfallsinsamling i Kramfors och alla villahushåll har tilldelats tvåfackskärl för att separera matavfall från restavfall. Sopbilen hämtar dessa avfallsslag skiljt från varandra och de går till olika behandlingar.

Matavfallet rötas i en biogasanläggning i Härnösand och det som slängs i facket för restavfall tas om hand vid Korstaverket i Sundsvall. Där förbränns soporna och energi utvinns i form av el och värme till det lokala nätet i Sundsvall. Energiutvinning är dock placerat långt ner på Avfallstrappan för hur vi ska hantera vårt avfall. Bland åra sidor finner du också tips på hur du minskar avfallet samt information om sortering, återvinning och återbruk.

Insamling av avfall

Insamlingen av avfall från hushåll finansieras via avgifter och i Kramfors har vi en avfallstaxa bestående av tre delar – grundavgift, hämtningsavgift samt viktavgift. Läs mer om hur den viktbaserade taxan möjliggör för dig som fastighetsägare att minska kostnaderna för både miljön och plånboken på sidan om avgifter.

Bladns våra sidor kan du också söka på sina hämtdagar för sophämtning.
I Kramfors görs insamling normalt var 14:e dag av Allmiljö AB som är kommunens entreprenör för uppdraget.

Frågor och svar om:

I Kramfors är standardstorleken på sopkärl ett tvåfackskärl på 240 liter. Storleken på kärlet gör att det typiska hushållet med 2 vuxna och 2-3 barn klarar sig med denna typ av kärl förutsatt att förpackningsmaterial sorteras ut för materialåtervinning.

Varför ska vi samla in matavfall?
De matrester vi slänger innehåller en stor del näringsämnen, ämnen som utgör en viktig resurs som vi vill ta till vara på för att sluta kretsloppen i en cirkulär ekonomi.

Information om matavfallsinsamlingen finner du på kramfors.se/matavfall. Öppnas i nytt fönster.

Vad innebär en biologisk behandling av matavfall?
Vid biologisk behandling bryts biologiskt avfall ner genom kompostering eller rötning. Vid en biogasanläggning rötas avfallet och det går att utvinna både näring och energi genom processen.

Biogas kallas den gas som bildas vid rötning och som renas från koldioxid för att kunna användas som drivmedel för fordon. Efter avslutad rötningsprocess återstår sedan en så kallad rötrest som används som gödningsmedel i jordbruket då den innehåller värdefulla näringsämnen.

Hur kommer den fastighetsnära insamlingen av förpackningar att se ut i Kramfors?

Från och med 2027 är kommunen skyldig att samla in förpackningar fastighetsnära från hushåll och samlokaliserade verksamheter. En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma sopkärl eller andra anordningar som hushåll, för hantering av avfall på eller i anslutning till en fastighet.

I Kramfors har vi valt ett system med tvåfackskärl för insamling av mat- och restavfall och det är det systemet som kommer byggas på för fastighetsnära insamling av förpackningar under 2027. Systemet med tvåfackskärl är det mest hållbara och fördelaktiga för just vår kommun.

Varför har vi inte olikfärgade påsar för källsortering?
En del kommuner använder sig av olikfärgade påsar, så kallade Optibags för källsortering av sopor. Hushållen lägger därmed olika material i olikfärgade påsar i hemmet och slänger sedan alla dessa påsar i samma soptunna som sedan hämtas av sopbilen. Den här tekniken använder sig av optisk sortering av färgerna och sorteringen sker därmed på en anläggning.
Inom länet gjordes en gemensam utredning med ambitionen att bygga en anläggning för detta i anslutning till Korstaverket i Sundsvall och mellan år 2010-2017 jobbade hela länet för en sådan lösning. I december 2017 fattade Sundsvalls kommun beslutet att inte bevilja den investering som krävdes och sedan dess har vi arbetat med att hitta en annan lösning för fastighetsnära insamling av tidnings- och förpackningsmaterial.

Varför har vi inte fyrfackskärl som i Härnösand?
I Kramfors bedömer vi att tvåfackskärl är mer optimalt och passar vår kommun bättre än fyrfackskärlen och anledningarna till det har med alla delar av hållbar utveckling att göra. Det är bättre ur miljösynpunkt, bättre ur ekonomiskt perspektiv och medför en säkrare arbetsmiljö för våra chaufförer.

I nuläget är det inte heller möjligt att starta ett system liknande det i Härnösand som har kärl med 4 fack vid hemmet. Ansvaret för förpackningsmaterial ligger hos producenterna och får därmed inte finansieras av den kommunala renhållningstaxan. Endast system som varit i drift innan 2018 (vilket gäller för Härnösand) har fått tillåtelse att fortsätta denna insamling under en övergångsperiod.

Varför ska jag betala mer för att någon annan är dålig på att sortera?

Frågan härleder till den höjning som skett av den viktbaserade delen av sophämtning i avfallsstaxan de senaste åren.

Avfallstaxan består av tre delar, varav två delar förblivit oförändrade (hämtningsavgift och grundavgift). För den som är duktig att sortera blir höjningen därmed marginell då endast viktavgiften förändras. För den som har en stor del tidnings- och förpackningsmaterial bland hushållsavfallet finns dock en större ekonomisk och miljömässig vinning att göra genom ökad källsortering.

Kommunen har också kostnader som ökat de senaste åren för såväl transport och hantering av hushållsavfall som för den avfallsanläggning och återvinningscentral som finns i kommunens regi, vilket leder till en höjning av en av taxans tre delar.

Bakom beslutet till höjning ligger också resultat från plockanalyser som visar på att det typiska innehållet i soptunnorna hos Kramforshushållen består av nästan 35 procent tidnings- och förpackningsmaterial, vilket ska sorteras ut till materialåtervinning.

Betalar jag dubbelt om avfallet frusit fast i tunnan?

Nej. Vågen sitter i lyftarmen på sopbilen och avfallet vägs på vägen upp och sedan på vägen ner. Det är mellanskillnaden som utgör din vikt och underlag för viktavgiften. Du betalar således inte för det som frusit fast förrän den dag det töms i sopbilen.

Varför är det avgiftsbelagt att ändra storlek på kärl för hushållssopor?
Avgiften tas ut enligt kommunfullmäktiges beslut om ”Renhållningstaxa för Kramfors kommun”. Tekniska avdelningen ansvarar för byte vid fastigheten och fastighetsinnehavaren får betala en avgift för transport, kärltvätt och administration. Nyinflyttade får göra ett kärlbyte avgiftsfritt.

Under 2024 har alla en- och tvåbostadshus i kommunen tilldelats nya kärl för att sortera restavfall och matavfall separat från varandra, detta kärl rymmer totalt 240 liter.

Sålt eller köpt hus?

Ägarbyten ska anmälas via vår e-tjänst för ägarbyten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Servicegaranti

Kommunen har en servicegaranti som gäller för hämtning av hushållsavfall. Detta kan du förvänta dig av kommunen:
"Tömning av kärl för hushållsavfall vid din fastighet sker på av kommunen angiven dag förutsatt att du placerat kärlet på den anvisade platsen i rätt tid."
I menyn för Relaterade dokument på denna sida kan du läsa mer om kommunens servicegarantier.

Övriga avfallsslag

Bland våra sidor kan du också läsa mer om övriga avfallsslag, som grovsopor, förpackningar och farligt avfall.

Kontakt

Annamaria Berglund, enhetschef avfall och återvinning

Telefon 0612-803 44

Tekniska avdelningen

Ringvägen 34, vån 4, Kramfors

Postadress
Kramfors kommun
Tekniska avdelningen
872 80 Kramfors

kommun@kramfors.se

Uppdaterad:

Innehåll på sidan